سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان‌های امدادرسان در یمن سه‌شنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) اعلام کردند درحالی‌که ۳۴ نفر در به علل مربوط به وبا درگذشته‌ و بیش از ۲۰۰۰ نفر بیمار شده‌اند، شیوع این بیماری ممکن است از کنترل خارج شود.

این دومین موج مرگ‌های مربوط به وبا در یک سال در یمن است که جنگ داخلی در آن باعث تخریب بیمارستان‌ها شده و میلیون‌ها نفر را در دسترسی به غذا و آب پاک دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام سازمان جهانی بهداشت گفت: «۳۴ مرگ ناشی از وبا و ۲۰۲۲ مورد اسهال آبکی در ۹ استان یمن ازجمله صنعا در فاصله ۲۷ آوریل تا ۷ مه رخ‌داده است.»

سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد به‌طور مستقل بیش از ۷۸۰ مورد وبا و اسهال آبکی را از ۳۰ مارس به بعد درمان کرده است و این افزایش در شمار موارد را یک «شیوع» نامید.

شینجیرو موراتا، رئیس فرستادگان این سازمان به یمن گفت: «ما بسیار نگران هستیم که وبا به گسترش خود ادامه دهد و از کنترل خارج شود.»

او افزود: «باید کمک‌های انسان دوستانه به‌طور فوری افزایش یابد تا گسترش این شیوع را مانع شود و از شیوع‌های دیگر پیشگیری کند.»

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز مردم مجبور در شرایط دشوار چندین کیلومتر سفر کنند تا به مراکز درمانی برسند.

وزارت بهداشت یمن ۳۱۰ مورد مظنون به وبا را در پایتخت، شهر صنعا گزارش کرده است.

کارکنان گردآوری زباله و بهداشت محیط در پایتخت به علت هفته‌ها پرداخت نشدن دستمزد در اعتصاب هستند، درنتیجه خیابان‌ها مملو از زباله است و لوله‌های فاضلاب بند آمده‌اند.

روز سه‌شنبه پس از ریزش بارانی سنگین، فاضلاب به خیابان‌های پایتخت سرازیر شد.

سازمان جهانی بهداشت یمن را در کنار سوریه، سودان جنوبی، نیجریه و عراق یکی از بدترین موارد وضعیت اضطراری امدادرسانی طبقه‌بندی می‌کند.

بسیاری از بندرهای یمن مسدود شده‌اند و وادادات غذاهای اساسی به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

سازمان ملل یمن را «بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان» و تخمین می‌زند که در این کشور از سال ۲۰۱۵ به بعد بیش از ۷۰۰۰ نفر کشته و ۳ میلیون نفر آواره شده‌اند.

همچنین ۱۷ میلیون نفر فاقد غذای کافی و یک‌سوم استان‌های این کشور در آستانه قحطی هستند.

کد خبر 369553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha