دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

ماه‌هاست که همه نگاه‌ها به درگیری‌های سوریه و عراق است، اما کمی آن‌طرف‌تر، در گوشه‌ای از خاورمیانه جنگ دیگری در جریان است که رفته‌رفته وارد دومین سال خود می‌شود؛ جنگی که تاکنون بیش از ۱۰هزار کشته بر جا گذاشته است.

یمن

تنها طي چند‌ماه گذشته، جنگنده‌هاي عربستان غير از حمله‌هاي پراكنده به شهرهاي يمن، به يك مراسم خاكسپاري حمله كردند كه 140كشته بر جا گذاشت. سعودي‌ها همچنين زنداني را هدف قرار دادند كه 58كشته بر جا گذاشت. اينها بخشي از 20‌ماه حمله از هوا و زمين به كشوري است كه اين روزها در رسانه‌هاي جهان كمتر توجهي به آن مي‌شود.

حالا بايد به بيش از 10هزار كشته و 3ميليون آواره يمني، آمار 2ميليون و 200هزار نفري كودكان اين كشور را كه از سوءتغذيه رنج مي‌برند هم اضافه كرد. به اين رقم‌هاي غمبار، آمار ديروز صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف) را هم اضافه كنيد: در هر هفته دست‌كم هزار كودك يمني به‌خاطر عدم‌دسترسي به مراكز بهداشتي و در‌ماني، بر اثر بيماري‌هايي كه در شرايط عادي قابل كنترل هستند مي‌ميرند.

ديروز يونيسف در گزارشي در مورد وضعيت بحراني يمن اعلام كرد كه براثر ممانعت عربستان و كشورهاي ائتلاف عربي از ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به يمن، بيش از 2ميليون نفر از كودكان اين كشور دسترسي مرتب به غذا و آب را از دست داده‌اند. براساس اين گزارش، بيش از 462هزار نفر از اين كودكان داراي سوءتغذيه حاد هستند كه آنها را در برابر بيماري‌هاي ديگر آسيب‌پذير كرده؛ وضعيتي كه آنها را در يك‌قدمي مرگ قرار داده است.

كودكاني كه يونيسف در مورد آنها صحبت كرده همان‌هايي هستند كه تصاوير بدن‌هاي لاغر و نحيف‌‌شان گاه و بي‌گاه در رسانه‌ها ديده مي‌شود؛ البته نه رسانه‌هاي جريان اصلي مانند شبكه‌هاي بزرگ تلويزيوني بين‌المللي بلكه بيشتر در رسانه‌هاي اجتماعي و برخي روزنامه‌ها. طبق گزارش برنامه جهاني غذا (WFP) در يمن، حدود 70درصد از مردم براي تأمين مواد غذايي روزانه خود دچار مشكل هستند. اين يعني اينكه حدود 17ميليون نفر از جمعيت 24ميليوني يمن اكنون به غذا و آب دسترسي كافي ندارند.

مسئولان يونيسف اعلام كرده‌اند اين سازمان در حال مداواي 215هزار نفر از كودكان قحطي‌زده يمن است اما براي باقي كودكان اين كشور كه در شرايط بحراني به‌سرمي‌برند، پول و نيروي كافي ندارد. يونيسف اعلام كرده كه ممكن است مجبور شود ادامه درمان همين كودكان را هم با توجه به بودجه كنوني متوقف كند.


يونيسف مانع ديگر بر سر راه كمك‌رساني به كودكان يمن را مشكل «دسترسي» عنوان كرده است. در سايه حملات جنگنده‌هاي عربستان سعودي و كشورهاي عربي، دسترسي به برخي مناطق يمن غيرممكن شده است. در بسياري از مناطق، جاده‌ها هدف قرار گرفته‌اند و خطر حمله جنگنده‌هاي سعودي به‌خودروها، امكان حضور نيروهاي امدادي در اين مناطق را غيرممكن كرده است. طي 2سال گذشته، تعدادي از بيمارستان‌هاي يمن هدف بمباران قرار گرفته‌اند و فعاليت بسياري از ديگر بيمارستان‌هاي اين كشور هم به‌خاطر قطعي آب و برق متوقف شده است. طبق گزارش سازمان ملل، اكنون تنها يك‌سوم از مردم يمن به خدمات درماني دسترسي دارند.

  • پيشروي القاعده در يمن

در شرايطي كه يمن عملا دو‌پاره شده و بخش‌هايي از آن تحت كنترل عربستان و امارات در آمده و بخش‌هايي از آن همچنان در دست ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي است، گزارش‌ها از پيشروي دوباره نيروهاي القاعده در مناطقي از جنوب اين كشور حكايت دارد. «القاعده شبه‌جزيره» يكي از شاخه‌هاي عملياتي القاعده است كه طي دهه گذشته در بخش‌هايي از يمن مستقر بوده است. در سايه حمله‌هاي نيروهاي ائتلاف عربي به يمن، اكنون اين نيروها فضايي براي پيشروي و تصرف مناطق بيشتر پيدا كرده‌اند. گزارش‌ها حاكي است نيروهاي امنيتي كه به‌صورت مزدور از سوي امارات و عربستان در جنگ يمن به استخدام درآمده‌اند، طي روزهاي گذشته بخش‌هايي از منطقه استان «ابين» در جنوب را خالي كرده‌اند و نيروهاي القاعده موفق شده‌اند كنترل اين مناطق را در دست بگيرند.

  • بحران انساني خاموش

جنگ يمن همچون جنگ سوريه و عراق بمب و تير و تركش دارد؛ كشته و بي‌خانمان هم دارد؛ گروه‌هاي تروريستي فعال هم دارد. حمله 2سال پيش به دفتر مجله شارلي ابدو در قلب پاريس كه 12كشته و 10زخمي بر جا گذاشت، از سوي گروه القاعده شبه‌جزيره ترتيب داده شده بود. با اين همه اقدامات عربستان سعودي و ائتلاف عربي هم‌پيمان سعودي‌ها طي حدود 2سالي كه از حمله به يمن مي‌گذرد، به شكل گسترده مورد بي‌توجهي رسانه‌هاي جهان و در نتيجه بي‌توجهي افكار عمومي در سطح جهان قرار گرفته است. با وجود ادامه كشتار مردم يمن، كشورهاي غربي به‌خصوص انگليس و آمريكا حمايت خود از عربستان را در جنگ يمن ادامه مي‌دهند؛ حمايتي كه يك بحران خاموش انساني در گوشه ديگري از خاورميانه رقم زده است.

  • سرمقاله گاردين درباره يمن

روزنامه گاردين، چاپ لندن، در سرمقاله‌اي كه بيان‌كننده ديدگاه رسمي هيأت تحريريه اين روزنامه است، نوشت: ناديده گرفتن رنج مردم يمن روزبه‌روز سخت‌تر مي‌شود؛ هرچند در لندن و واشنگتن، بسياري همچنان به اين كار ادامه مي‌دهند. بمباران سنگين يمن از سوي عربستان و ديگر كشورهاي عربي طي 2سال گذشته، جان تعداد زيادي از مردم اين كشور را گرفته است؛ حمله‌هايي كه با حمايت تسليحاتي انگليس و آمريكا ادامه پيدا كرده است.

برخي معتقدند كه حضور غرب در كنار عربستان، باعث مهار اين كشور مي‌شود. حمله به بيمارستان‌ها، مدارس و خانه‌هاي مردم، كشتار بدون توقف غيرنظاميان و استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي در حمله به شهرها و روستاها، اكنون بي‌اعتباري اين نگاه را به اثبات رسانده است. عده‌اي در خود عربستان هم منطق ادامه اين جنگ پر‌هزينه را زير سؤال برده‌اند.

رفتار غرب مضحك است. از طرفي سامنتا پاور، نماينده آمريكا در سازمان ملل، خواستار توقف حمله‌هاي عربستان عليه مردم يمن مي‌شود؛ از طرف ديگر آمريكايي‌ها همچنان مشغول تحويل تسليحات خود به سعودي در قبال قرارداد 115ميليارد دلاري‌شان هستند. انگليس از زمان آغاز جنگ يمن، بيش از 4ميليارد دلار تسليحات به عربستان فروخته است. اين جنگ بيش از 14ميليارد دلار به يمن آسيب رسانده و دولت انگليس كمك 45ميليون دلاري‌اش به بازسازي اين كشور را تبليغ مي‌كند. اين موضوع خنده‌دار اگر نباشد، حتما شرم‌آور است. فروش تسليحات به كشوري كه از آنها در راستاي نقض قوانين بين‌المللي استفاده مي‌كند، بايد متوقف شود.

کد خبر 357532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha