یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وبا یک بیماری حاد اسهالى است که به علت عفونت روده‌ها با باکتری به نام «ویبریو کلرا» به وجود مى‌آید

vibrio-cholera

آلودگى با این میکروب در نتیجه نوشیدن آب‌هاى آلوده یا خوردن غذاهاى خام یا نیمه‌خام مثل سبزیجات یا ماهى به وجود مى‌آید.

علائم بیمارى شامل اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبى بدن است. گرچه ممکن است علائم بیمارى خفیف باشد اما ۵ درصد افراد مبتلا دچار بیمارى شدید مى‌شوند که با اسهال آبکى شدید، استفراغ و گرفتگى عضلات ساق پا همراه است. این افراد به علت از دست رفتن سریع مایعات بدنى دچار کم آبى شدید و شوک مى شوند. در صورت عدم درمان مرگ در طول چند ساعت رخ مى‌دهد.

 همه گیرى هاى وبا

در موارد همه‌گیرى ها منبع آلودگى معمولاً مدفوع اشخاص مبتلا به این بیمارى است. این بیمارى به سرعت در مناطقى که دفع بهداشتى فاضلاب و آب سالم در اختیار ساکنان وجود ندارد، گسترش مى یابد. بیمارى مستقیماً از فردى به فرد دیگر منتقل نمى‌شود، بنابراین تماس اتفاقى با شخص آلوده باعث بیمارى نخواهد شد.

 شبه وبا چیست؟

در این حالت اسهال آبکى به وجود مى آید اما عامل بیمارى میکروب دیگرى به نام کامپیلوباکتر ژژونى است. خیلى از موارد اسهال آبکى که به صورت پراکنده رخ مى‌دهد در واقع شبه وبا هستند و نه وبا.

چگونه از وبا پیشگیرى کنیم؟

گرچه وبا مى‌تواند مرگبار باشد، پیشگیرى از آن بسیار آسان است. در صورت وجود تسهیلات بهداشتى و آب لوله‌کشى سالم اصولاً وبا تهدید عمده‌اى محسوب نمى‌شود. براى همین است که در بسیارى از کشور هاى پیشرفته سال‌ها است که دیگر خبرى از همه‌گیرى وبا نیست.

در مواردى که در منطقه اى وبا همه گیر شده باشد باید این نکات را رعایت کرد:

  •  آب مصرفى باید با جوشاندن، صاف کردن و کلر زدن ضدعفونى شود.
  • فضولات افراد مبتلا به وبا باید به طریق مناسب دفع شده به طورى که باعث آلودگى محیط نشود.
  •  فاضلاب ها قبل از وارد شدن به نهر ها و رود خانه ها باید تصفیه شوند.
  •  آگاهى لازم در مورد شیوع وبا در اطراف منابع آلوده آب داده شود.

درمان

درمان وبا به وسیله آنتى بیوتیک و جایگزینى خوراکى آب و املاح از دست‌ رفته به علت اسهال است. البته در صورتى که فشار خون خیلى افت کرده باشد و یا بیمار به علت استفراغ شدید نتواند چیزى بنوشد، جایگزینی از طریق سرم‌هاى داخل وریدى انجام مى‌شود.

واکسن ضد وبا موجود است، اما از آنجا که میکروب عامل بیمارى مرتباً جهش مى‌یابد و مقاوم مى‌شود باید مرتباً واکسن‌هاى جدید آن تهیه شود.

معمولاً این واکسن تنها در موارد مسافرت از کشورهاى عارى از بیمار به کشورهایى مانند هند که بیمارى در آنها به صورت بومى وجود دارد، تزریق مى‌شود و تاثیر آن هم چند ماه بیشتر نخواهد بود.

کد خبر 25057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز