جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

در یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی سانفرانسیسکو، یک جوان سیاه‌پوست به قتل دو همدستش در سرقت شبانه متهم شده است.

این در حالی است که مقتولان، هدف گلوله‌ ‌مردی سفید پوست قرار گرفته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جریان این پرونده جنجالی که انتقادات شدیدی را نسبت به  نژاد پرستی در این ایالت سبب شده است، «رناتو هیگوز » جوان 22 ساله سیاه‌پوست که همراه 2 همدست دیگرش قصد سرقت شبانه از خانه مرد سفید پوستی را داشت از سوی دادستان سانفرانسیسکو به قتل 2 همدست سیاه‌پوست خود متهم شده است.

 استدلال دادستان این است که او باعث شده صاحبخانه تحریک شده و شلیک کند و بنابراین به استناد ماده‌ای قانونی در این ایالت، جوان سیاه‌پوست را که از شلیک‌های مرگبار جان سالم به در برده، به ارتکاب این جنایت متهم کرده است.

«خانه‌ای که جنایت در آن رخ داده، در شب جنایت مثل قبرستان تیره و تاریک بود و صاحبخانه نمی‌دانست به سوی چه کسی شلیک می‌کند، این خود سارقان بودند که او را به شلیک تحریک کردند، پس بنابراین کسی که با طراحی نقشه سرقت، صاحبخانه را به این شلیک تحریک کرده عامل جنایت است»، این را جان هاپکینز دادستان منطقه می‌گوید.

او می‌افزاید: «هیگوز»  مسئول این جنایت است، چرا که او نقشه سرقت را کشیده و با این اقدام او بود که مرگ 2 سیاهپوست همدستش رقم خورده است.

دادستان می‌گوید:‌ آقای «شانون ادموندز» صاحبخانه،  شب هفتم دسامبر وقتی3 مرد جوان به خانه او در کلیرلیک رفته بودند به سمت آن‌ها آتش گشوده است، متهم اصلی مدعی است که او و دوستانش برای گرفتن ماری جوانا به جلوی خانه مرد سفید پوست رفته بودند، اما مرد صاحبخانه مدعی است آن‌ها قصد سرقت داشته‌اند.

 در جریان این جنایت «راشاد ویلیامز» 21 ساله و «کریتستین فوستر» 22 ساله در حیاط پشتی هدف قرار گرفتند اما هیگوز موفق شد که فرار کند، او همان کسی است که نقشه این سرقت شبانه را طراحی کرده و شلیک صاحبخانه نیز عکس العملی به نقشه‌ای بود که وی طراحی کرده بود، پس بنابراین او قاتل است.

اشاره دادستان به ماده‌ای قانونی است که در قانون سانفرانسیسکو وجود دارد ولی تا کنون در موردی مشابه به آن استناد نشده است، طبق این ماده قانونی لازم نیست دادستان ثابت کند متهم قصد داشته است کسی را بکشد، بلکه تنها لازم است ثابت کند عمل وی می‌توانسته عکس‌العمل مرگباری را به‌دنبال داشته باشد.

این در حالی است که برایان گتز  وکیل مدافع مرد سیاه پوست معتقد است استناد به این ماده قانونی از سوی دادستان تنها به‌دلیل انگیزه‌های نژاد پرستانه است، در منطقه 13 هزار نفری‌ای که جنایت در آن رخ داده است، 91 درصد از مردم سفید پوست هستند و طبیعی است که حتی دادستان هم تحت فشار قرار گیرد.

او می‌افزاید: من نمی‌دانم چطور می‌شود مرد صاحبخانه با ارتکاب 2قتل، حتی قبل از جلسه بازپرسی آزاد شود، در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد در آن شب وی در خانه‌اش ماری‌جوانا داشته و احتمالا مقتولان برای خرید موادمخدر به جلوی خانه او رفته‌اند و در آن‌جا هدف قرار گرفته‌اند، اما حتی اگر آن‌ها قصد سرقت هم داشته‌اند او حق شلیک نداشته است چرا که مقتولان از پشت سر هدف قرار گرفته‌اند، آن‌ها در حال فرار بودند، اما نژاد پرستی عدالت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

کد خبر 36725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز