اجرای قوانین مربوط به بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت در کمیته تبصره 13 همچنان از سوی نمایندگان مجلس با انتقاد روبه‌روست.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اجرای لوایح مربوط به ساماندهی حمل‌ونقل عمومی به همشهری گفت: مسلما در تمامی زمینه‌های حمل‌ونقل باید تحولات همه جانبه ایجاد کرد و نمی‌توان انتظار داشت که اهدافی همچون کاهش مصرف سوخت با تکیه بر حمل‌ونقل نازل و بی‌کیفیت دست یافتنی شود.

ایرج ندیمی در ادامه افزود: کمیته تبصره13 با چند ماه تأخیر شروع به کار کرد و پس از آن نیز نتوانست برنامه‌هایی چون راه‌اندازی جایگاه‌های گاز یا مصرف زیاد  بنزین خودرو‌های دولتی را ساماندهی کند.

به ویژه اینکه در برنامه بودجه سال‌جاری پیش‌بینی شده بود که قیمت بنزین مصرفی خودروهای دولتی به قیمت واقعی عرضه شود اما این اتفاق نیافتاد.

نماینده مردم لاهیجان با اعلام اینکه با وجود وضع قوانین مرتبط که گویای نگرانی جدی نمایندگان مردم است هنوز کمیته تبصره13 به اهداف مطروحه دست نیافته است اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک نتوان به برنامه‌های مورد نظر دست یافت.

چرا که دولت هنوز در رابطه با صرفه جویی خودرو‌های خود  اقدام نکرده‌است و با وجود پرداخت نرخ واقعی سوخت که اخیرا دولت نسبت به آن اقدام کرده، به‌دلیل واقعی نبودن و تنها صوری بودن آن نتایج قابل توجهی مفروض نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه سهمیه بندی بنزین چندان تغییری در وضعیت ترافیک و آلایندگی هوای شهرهای بزرگ به وجود نیاورده است گفت: با وجود‌ آنکه پاره‌ای از اهداف این طرح از جمله صرفه جویی ارزی تحقق یافته است اما عدم عرضه بنزین به نرخ آزاد موجب فساد در این زمینه شده است.

امیر رضا خادم نماینده مردم تهران با اشاره به وضعیت عملکرد ستاد تبصره 13 در زمینه جمع آوری خودروهای فرسوده گفت: عملکرد این ستاد به هیچ وجه قابل توجیه نیست و انتظار می‌رفت که مسئولان محترم این ستاد اقدامات قابل توجه تری انجام می‌دادند.

وی برنامه توسعه کشور را مبتنی بر واقعیات دانست و اظهار داشت: اگرچه به‌نظر می‌رسد که تعامل لازم میان دستگاه‌های مختلف برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بنا بر پیش‌بینی برنامه توسعه وجود نداشت اما نباید عملکرد نادرست ستاد تبصره13 را نادیده گرفت.

خادم در پایان توجه ویژه ستاد تبصره13 را به برنامه‌های نیمه‌تمام خواستار شد و افزود: باید خروج خودروهای فرسوده، افزایش جایگاه سوخت CNG، بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت و گسترش حمل‌ونقل عمومی مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه فعالیت‌های ستاد تبصره13 از جمله اجرای سهمیه‌بندی بنزین می‌توانست بسیار بهتر از وضعیت موجود باشد، گفت: اصل سهمیه‌بندی بنزین با هدف قیمت عادلانه و منطقی در دولت هشتم مورد توجه قرار گرفت و در دولت نهم به‌دلیل سیاست تثبیت قیمت‌ها نتوانست به اهداف اصلی خود پایبند باشد.

به ویژه این‌که تصمیم‌گیری در مورد سهمیه بندی بنزین آنی و ناگهانی بود.

محمد قمی اجرای سهمیه بندی بنزین را غیرکارشناسانه دانست و اظهار داشت: یکی از دلایل آن جابه‌جایی سهمیه بنزین و خرید و فروش کارت سوخت و حتی خرید خودروهای دارای سهمیه زیاد توسط افراد و استفاده از سهمیه بنزین آنان است.

کد خبر 36551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز