مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین‌نامه اجرایی تبصره (13) قانون بودجه سال 1386 کل کشور از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، وزاری عضو کارگروه آیین‌نامه اجرایی تبصره 13بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های کشور، نفت، صنایع و معادن و سازمان حفاظت محیط زیست آیین‌نامه اجرایی تبصره (13) قانون بودجه سال 1386 کل کشور را تصویب نمودند.

بر اساس این آیین نامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است به هنگام اولین شماره‌گذاری خودروهای وارداتی پنج درصد (5%) مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودروهای وارداتی را از صاحب خودرو اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز نماید. علاوه بر مبلغ یاد شده، واردکنندگان خودروهای وارداتی بنزین سوز با مصرف بیش از شش (6) لیتر در یکصد (100) کیلومتر مسافت در چرخه ترکیبی، موظفند پنج درصد (5%) مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودروهای وارداتی را (به عنوان سهم فروشنده) به حساب یاد شده واریز کنند.

همچنین منابع حاصل تا سقف یک هزار میلیارد ریال به پیشنهاد وزارت کشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تصویب هیئت نمایندگان ویژه رییس‌جمهور به دستگاههای ذی‌ربط ملی و یا به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانها ابلاغ می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه برای تحقق اهداف تبصره (13) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی همان استان هزینه شود.

بر اساس این آیین نامه شهرداریهای شهرهای با جمعیت بالاتر از پانصد هزار نفر مجاز به صدور پایان کار برای هیچ یک از واحدهای تجاری، اداری و مسکونی بدون توقفگاه اختصاص به تعداد تعیین شده در مقررات مصوب نمی باشند.

همچنین برای ساخت توقفگاه‌های طبقاتی، حداکثر تا هفت درصد (7%) سود تسهیلات بانکی، حداکثر تا پنجاه درصد هزینه ساخت و تا سقف بیست میلیارد ریال با دوره بازپرداخت هفت ساله، با اولویت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی تأمین می‌گردد.

در این آیین نامه آمده است که کلیه شرکتهای بیمه تجاری مکلفند از ابتدای سال 1386، ده درصد از حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد دریافتی مصوب را تا مبلغ یکهزار میلیارد ریال به حساب درآمد عمومی موضوع واریز نمایند.

همچنین از اول مرداد ماه 1386، خودروهای سواری و وانت وارداتی و تولید داخل که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، باید پایه‌ گازسوز، دوگانه‌سوز یا بنزین سوز با مصرف سوخت شش (6) لیتر یا کمتر در یکصدکیلومتر مسافت در چرخه ترکیبی باشند. شماره‌گذاری خودروهای سواری و وانت بنزین‌سوز تولید داخل با مصرف سوخت بیش از شش (6) لیتر در یکصد کیلومتر مسافت در چرخه ترکیبی در اولین‌بار منوط به مجوز ستاد تبصره (13) قانون یاد شده می‌باشد. شماره‌گذاری خودروهای سواری و وانت بنزین‌سوز وارداتی با مصرف سوخت بیش از شش (6) لیتر در یکصد کیلومتر مسافت در چرخه ترکیبی در اولین‌بار، در ازای اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده امکان‌پذیر می‌باشد.

بر اساس این آیین نامه سود بازرگانی واردات مینی‌بوس و ون با موتور پایه گازسوز و دوگانه سوز در صورت شماره‌گذاری با پلاک عمومی صفر بوده و سود بازرگانی واردات سایر خودروهای با موتور پایه گازسوز سی و پنج درصد (35%) نسبت به تعرفه معمول تخفیف خواهد داشت.

همچنین سود بازرگانی واردات کیت،مخزن گاز طبیعی فشرده، تجهیزات اختصاصی گازسوز کردن خودروها، تجهیزات جایگاه‌های عرضه گاز مایع و طبیعی و ماشین‌آلات ساخت مخزن گاز طبیعی صفر می‌باشد و در راستای توسعه استفاده از سوختهای جایگزین و تنوع در سبد سوخت و کاهش بار مالی واردات بنزین، وزارت نفت مکلف است نسبت به توسعه استفاده از گاز مایع نفتی در خودروهای پرمصرف موجود به نحوی اقدام کند که طرح استفاده از گاز مایع نفتی به عنوان مکمل طرح استفاده از گاز طبیعی فشرده باشد.

بر این اساس نصب برچسب مصرف انرژی (با ذکر رتبه انرژی) بر روی وسایل نقلیه موتوری تولید داخل و وارداتی بنزین‌سوز از اول مهرماه 1386 و گازسوز و نفت گازسوز از اول اسفند ماه 1386 الزامی می‌باشد. این تصویب‌نامه در تاریخ  به تأیید رئیس جمهور رسیده است.

کد خبر 27618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز