سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نوزاد ایرانی در چهار ماهگی جلوی فرمان «هفت کشور» ترامپ ایستاد و پیروز شد

فاطمه‌، نوزاد چهار ماهه‌ي ايراني حالا يكي از مشهورترين چهره‌هاي جهان شده است. او كه به يك بيماري خاص قلبي مبتلاست، به خاطر فرمان «هفت كشور» رئيس‌جمهور آمريكا، نتوانست وارد آن كشور شود.

اين كار عجيب ترامپ و سرسختي عجيبش، آن‌هم در برابر جان يك كودك چهارماهه، حسابي خون مقامات ، كارمندان دولت و حتي مقامات ارشد ينگه دنيا را به جوش آورد تا جايي كه آن‌ها توانستند با ايستادن در مقابل فرمان نرون آمريكايي، اجازه‌ي ورود او را به كشورشان بگيرند.

اين گزارش، داستان سفر پرماجراي فاطمه و مبارزه‌ي سرسختانه‌اش را به تصوير كشيده؛ ماجراجويي بزرگي كه احتمالا بزرگ‌ترين چالش براي نوزادي با اين سن خواهد بود.

آغاز تلاش براي قلب فاطمه ماجراي فاطمه از چند ماه قبل آغاز شد، زماني كه پزشكان متخصص قلب در تهران، يك بيماري خاص را در قلب دختر كوچك تشخيص داده و بعد از مكاتبه با پزشكان كشورهاي مختلف جهان متوجه شدند امكانات يك بيمارستان كودكان در ايالت اورگان آمريكا مي‌تواند جان او را نجات دهد.

روال عمومي ماجرا به اين صورت بود كه پزشكان بعد از مكاتبه با يكديگر مي‌توانستند درخواست سفر پزشكي را صادر كنند و بعد هم بايد در كوتاه‌ترين مدت ممكن يك ويزاي درماني براي بيمار صادر مي‌كردند اما ماجرا آن‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، جلو نرفت.

مشكل اين‌جا بود كه فاطمه و خانواده‌اش در دام قوانين مهاجرتي جديدي افتاده بودند كه دونالد ترامپ وضع كرده بود،‌ قانوني كه حتي با قانون اساسي خودشان هم مغايرت داشته و باعث واكنش‌هاي جدي در بين مقامات حقوقي و قضايي آن كشور هم شده است.

اين واكنش‌ها در حالي اتفاق افتاده بود كه فرمان عجيب ترامپ سفر كساني را كه حتي ويزاي معتبر ورود به ايالات متحده داشته باشند هم ممنوع مي‌كرد.

بعد از امضاي اين فرمان عجيب در روز 27 ژانويه، ماجراي فاطمه يكي از پرچالش‌ترين داستان‌هايي بود كه در رسانه‌هاي مختلف دنيا پخش شده و در پي آن، پزشكان و مقامات حقوقي ايالات متحده به اين مسئله اعتراض كردند.

اولين واكنش بزرگ در روز جمعه،‌ مدت كوتاهي بعد از انتشار اولين خبرها درباره‌ي «فاطمه» شكل گرفت.

عده‌اي از نمايندگان دموكرات كنگره‌ي آمريكا در نامه‌اي به «ركس تيلرسون»، وزير امور خارجه‌ي جديد آمريكا نسبت به اين اتفاق اعتراض كرده و درخواست كردند تا آقاي وزير، فاطمه و والدينش را از اين محدوديت معاف كند.

البته خانواده‌ي فاطمه هم ساكت ننشسته و براي گرفتن حق‌شان تلاش كرده بودند. «جنيفر موريسي»، وكيل خانواده‌ي فاطمه كه از ابتداي كار مشغول پيگيري امور مربوط به سفر درماني آن‌ها به آمريكاست، به «سي‌ان‌ان» مي‌گويد: «خانواده‌ي فاطمه تصميم گرفته بودند تا دخترشان را در بيمارستان كودكان اورگان عمل كنند كه بخش كارديوگرافي پيشرفته‌اي دارد.»

دايي فاطمه همراه با پدربزرگ و مادربزرگ او در شهر پورتلند آمريكا زندگي مي‌كنند و بيشتر از هفت سال است كه شهروند ايالات متحده هستند با وجود اين ، آن‌ها تلاش كردند از راه قانوني و با دريافت دعوتنامه و ويزا، امكان ورود به آمريكا را پيدا كنند.

اگر وضع مثل قبل بود و رئيس‌جمهور، قانون مسلم كشور را زير پا نمي‌گذاشت، آن‌ها مي‌توانستند بدون دردسر وارد ايالات متحده شوند و احتمالا هيچ‌وقت هم ارتباطي با رسانه‌هاي مختلف آمريكا و جهان پيدا نمي‌كردند اما حالا و با ظهور ترامپ، همه چيز تغيير كرده است.

حالا پاي فاطمه به رسانه‌هاي مختلف باز شده، مردم دنيا براي بهبودي‌اش دعا مي‌كنند و پزشكان هرچه از دستشان برمي‌آيد، براي بهتر شدن حال او انجام مي‌دهند.

مدتي بعد از انتشار خبر عجيب نوزاد ايراني، ماجرا آن‌قدر جدي شد كه رسانه‌ها يك كنفرانس خبري ويژه براي بررسي وضعيت فاطمه سر و سامان دادند

نشستي كه وكيل خانواده‌ي فاطمه درباره‌ي آن مي‌گويد: «خانواده‌ي فاطمه از پيام‌هاي دلگرم‌كننده، خيلي سپاسگزار هستند و اعلام كرده‌اند كه دخترشان به زودي تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرد.»

  • قلب فاطمه، وكلاي آمريكايي را متحد كرد

فاطمه از دوران نوزادي دچار مشكلاتي شده بود. همين چند وقت پيش بود كه پزشكان در تهران به خانواده‌اش گفتند كه دخترچهار ماهه دچار مشكل غيرعادي در قلبش شده و دو سوراخ در بخشي از قلبش وجود دارد.

اين موضوع مي‌توانست مشكلي جدي براي تندرستي دختر كوچولوي زيبا ايجاد كند ولي امكان انجام عمل جراحي در تهران وجود نداشت.

در نتيجه، آن‌ها راهي يكي از كشورهاي همسايه‌ي ايران شدند تا بتوانند وارد كشور ثالث با امكانات پزشكي بهتري بشوند، اما سفارت آمريكا درخواست ويزاي آن‌ها را نپذيرفت و خانواده ناچار شدند دوباره به ايران برگشته و حدود 90 روز ديگر براي گرفتن رواديد اقدام كنند.

همه‌ي اين‌ها در حالي بود كه وضعيت فاطمه از نظر پزشكي بحراني بود اما به نظر مي‌رسيد كه مقامات سفارت گوش‌شان به اين حرف‌ها بدهكار نبود.

90 روز خسته‌كننده و پراسترس خانواده‌ي فاطمه، تا زمان انتخاب رئيس‌جمهور جديد ادامه پيدا كرد، آن‌ها در نهايت دوباره براي گرفتن رواديد اقدام كردند و اين بار توانستند ويزا بگيرند ولي پاي مشكل ديگري در ميان بود كه ورود به خاك آمريكا را براي اين خانواده‌ي ايراني سخت‌تر مي‌كرد.

بعد از انتخاب ترامپ و مدت كوتاهي بعد از امضاي قرارداد عجيب و يك‌طرفه‌اش كه در تاريخ ايالات متحده سابقه‌ نداشت، براي عده‌ي زيادي از كساني كه تابعيت هفت كشور را داشتند، مشكلات متعددي پيش آمد.

فاطمه و خانواده‌اش به خاطر بيماري فاطمه‌ احتمالا يكي از حساس‌ترين خانواده‌هايي بودند كه به خاطر مشكلات پزشكي و انساني دچار مشكل شده بودند.

زماني كه ماجراي اين نوزاد ايراني در رسانه‌ها منتشر شد، وكلا و نمايندگان فدرال به خاطر مخالفت با ترامپ هم كه شده، از فاطمه و شرايط او حمايت كردند.

«آمبر موري»، يكي از وكلاي حوزه‌ي مهاجرت كه در شهر واشنگتن كار مي‌كند، زماني كه اين اعتراضات شكل گرفت، به «سي‌ان‌ان» اطلاعاتي داده و تاكيد كرده بود، آن‌ها تا زماني كه اجازه‌ي ورود فاطمه و خانواده‌اش صادر شود، از اعتراض دست برنخواهند داشت.

اينطور كه آقاي «موري» گفت وكلاي مهاجرت تصميم گرفته بودند تا به هر ترتيبي شده راه را براي بستري شدن و درمان فاطمه باز كنند.

به همين خاطر هم با مقامات ايالتي وارد مذاكره شدند تا راه براي ورود اتباع «هفت كشور» در مواقع اضطراري مثل شرايط فاطمه فراهم باشد.

ماجراي فاطمه حتي پاي فرماندار و مقامات ارشد كشوري را هم به ماجرا باز كرد. تا جايي كه «كيت براون»، فرماندار ايالتي اورگان كه خودش يك كارمند دولت محسوب مي‌شود به اين اتفاق بد واكنش نشان داده و گفته بود:‌«اين موضوع كه ما به يك كودك كه قرار بوده براي نجات جانش به اورگان بيايد، اجازه‌ي ورود ندهيم و او را از درمان شدن منع كنيم، اسفناك و تأثربرانگيز است.»

بعد از اين ابراز نگراني بود كه يكي از مقامات فرمانداري، مستقيما با خانواده‌ي فاطمه تماس گرفت و به آن‌ها اطمينان داد كه مسئولان ايالتي هركاري بتوانند براي بهتر شدن اوضاع انجام خواهند داد.

اين‌طور كه سخنگوي فرمانداري اعلام كرد آن‌ها حاضر بودند تا شرايط مداواي فاطمه را در هر منطقه‌ي ديگري فراهم كنند ولي واقعا چنين امكاني وجود نداشت و اگر امكانش بود هم بسيار زمان‌بر بود.

بعد از تمام اين اتفاقات بود كه خانواده‌ي فاطمه توانستند با سناتور «جف مركلي» از اورگان تماس گرفته، او را نيز همراه خودشان كنند.

آقاي سناتور هم با نظر خانواده‌ي فاطمه موافق بود. اين‌طور كه سارا هاتمن، سخنگوي سناتور «مركلي» اعلام كرد او بعد از شنيدن درخواست‌ خانواده‌ي فاطمه ترتيبي داد تا ارتباط اين خانواده و وكلاي مهاجرت تسهيل شده و مشكل فاطمه با استفاده از يك گروه وكيل خبره بررسي شده و راه‌حل خوبي برايش پيدا شود.

سخنگوي سناتور در همين رابطه گفته است: «خود سناتور شخصا و با علاقه‌ي شديدي پيگير وضعيت فاطمه بودند و از آن‌جا كه ممنوعيت رئيس‌جمهور ترامپ مي‌تواند عليه جان انسان‌ها باشد، با آن قانون جديد مخالف هستند.

برهمين اساس ايشان تلاش خودشان را براي بهبود وضعيت فاطمه انجام خواهند داد.»

سناتور كه نسبت به فرماندار اورگان مقام بالاتري دارد، بعد از اين‌كه متوجه شد ماجرا از چه قرار است، با آقاي فرماندار عليه فرمان احمقانه‌ي ترامپ همصدا شده و در نامه‌اي به مقامات ارشد ايالتي، وكلاي مهاجرتي و وكلاي دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا درخواست كرد نسبت به اين قانون واكنش نشان داده،‌ دسترسي فاطمه به امكانات پزشكي مورد نيازش را فراهم كنند.

بعد از اين اتفاق، نمايندگان كنگره نامه‌اي نوشته و در بخشي از آن تاكيد كردند: «اگر فاطمه و خانواده‌اش اجازه‌ي دسترسي به اين امكانات اورژانسي و ضروري پزشكي را در خاك ايالات متحده پيدا نكنند‌ (اين دختر كوچك) با خطر مرگ روبه‌رو خواهد بود.»

آنها بر همين اساس، لغو قانون «هفت كشور» ترامپ را كاري «اخلاقي و انساني» دانسته بودند.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 362063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha