در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، جمهوریخواهان با استدلال‌های خوبی گلایه می‌کردند که میان حرف و عمل رئیس‌جمهور فاصله زیادی وجود دارد.

ترامپ

براي نمونه هم به ماجراي خط قرمز استفاده از سلاح شيميايي در سوريه اشاره مي‌كردند. اما اين شكاف ميان حرف و عمل در رياست‌جمهوري دونالد ترامپ هم وجود دارد و بسيار هم شكاف عميقي است؛ چنان عميق كه مي‌تواند اعتبار رياست‌جمهوري و اعتبار آمريكا در جهان را در خود فرو ببرد و نابود كند.

ترامپ سفارت آمريكا را از تل‌آويو به بيت‌المقدس منتقل نكرده‌است. اين همان كاري است كه مشاورانش گفته‌بودند در اولويت اول رئيس‌جمهور است. ترامپ تعرفه 45درصدي براي كالاهاي چيني وضع نكرده ‌است. از آن مهم‌تر، او مجبورشده بر سياست چين واحد تأكيد كند بدون اينكه آنطور كه گفته‌بود، در مقابلش امتيازي بگيرد. ناتو را كه بارها بي‌مصرف و منسوخ خوانده بود، ترك نكرده‌است. درباره توافقنامه‌هاي حضور نيروهاي آمريكايي در كره‌جنوبي، ژاپن يا آلمان وارد هيچ مذاكره‌اي نشده‌است.

نفتا را كه بدترين توافق تجاري تاريخ كشورش خوانده، پاره نكرده‌است. تحريم‌هاي روسيه را برنداشته و ممنوعيت استفاده از شكنجه را هم لغو نكرده‌است. از توافق هسته‌اي با ايران هم خارج نشده بلكه بر ادامه آن تأكيد كرده‌است. بارها گفته‌بود بلافاصله بعد از شروع به كارش فاجعه بيمه درمان همگاني اوباما را لغو مي‌كند اما هنوز برنامه‌اي براي لغو آن و طرح جايگزينش ندارد. او حتي هنوز نتوانسته آنطور كه وعده داده ‌بود، به‌طور كامل جلوي ورود مهاجران و مسلمانان را به آمريكا بگيرد.

رم يك شبه خراب نشد و براي ترامپ هم حتما بيشتر از سه هفته طول مي‌كشد تا 70سال سياست خارجي و روابط تجاري آمريكا در جهان را نابود كند. ممكن است بتواند با اضافه كردن مديران و نيروهاي اجرايي مورد نظرش به دولت، وعده‌هاي انتخاباتي‌اش را اجرا كند اما فعلا 54درصد از آمريكايي‌هايي كه به او رأي نداده‌اند و 95درصد از جمعيت جهان كه از ديدن مبارزات انتخاباتي او وحشت‌زده شدند، مي‌توانند نفس راحتي بكشند كه اقدامات او به اندازه لحن و كلامش، افراطي نبوده‌است.توصيه ما به‌عنوان منتقد رئيس‌جمهور به او اين است: به همين زياده‌گويي‌ها ادامه بده! بهترين سلاح عليه ايده‌هاي احمقانه تو، همين زياده‌گويي‌هاي خودت است.

  • فارن پاليسي
کد خبر 362132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha