شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

مارک لندلر: حدود ۳‌ ماه پیش، زمانی که دونالد ترامپ پاسخ تماس تلفنی رئیس‌جمهور تایوان را داد غوغایی در چین به‌پا شد.

ترامپ

سخنان او پس از اين مكالمه تلفني عليه سياست «چين واحد»، پكن را به لرزه درآورد. او اين سخنان را در حالي به زبان مي‌آورد كه تنها چند هفته از پيروزي‌اش در انتخابات مي‌گذشت و هنوز وارد كاخ سفيد نشده بود. ترامپ با اين رفتار دهه‌ها مناسبات ديپلماتيك ميان آمريكا و چين را زير سؤال برد؛ اقدامي كه از سوي هوادارانش مورد استقبال قرار گرفت.

پنجشنبه گذشته اما ترامپ بار‌ديگر يك مكالمه تلفني با شرق آسيا داشت. اين بار شي‌جين‌پينگ، رئيس‌جمهور چين پشت خط بود. ترامپ در اين مكالمه بر پايبندي به سياست چين واحد تأكيد كرد و قول داد در روابطش با تايوان تجديدنظر كند. اين مكالمه تنها با گذشت كمتر از 3‌ماه از مكالمه قبلي انجام مي‌شد. ترامپ هميشه خود را يكي از حاميان رژيم صهيونيستي معرفي كرده اما همين هفته پيش بود كه به اين رژيم هشدار داد گسترش شهرك‌سازي‌‌ها، كمكي به صلح در منطقه نمي‌كند.

در مورد ايران هم همين وضعيت بوده است؛ ترامپ بارها به توافق هسته‌اي با ايران تاخته و گفته كه آن را پاره خواهد كرد. همين چند روز پيش بود كه مشاوران ارشدش به فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اعلام كردند كه دولت جديد آمريكا به اجراي اين توافق پايبند خواهد ماند.

هرچه پيش مي‌رويم سياست خارجي دونالد ترامپ شكل واقعي‌تري به‌خود مي‌گيرد و از آن شعارهاي تند دوران تبليغات انتخاباتي و روزهاي اول پس از پيروزي خبري نيست. روز جمعه او پذيراي شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن بود و در اين ديدار بر ادامه همكاري‌هاي تجاري و امنيتي ميان 2 كشور تأكيد كرد. اين در حالي است كه او طي ماه‌هاي گذشته بارها بر تجديدنظر در روابط ژاپن و آمريكا تأكيد كرده است.

بسياري از تحليلگران اذعان داشته‌اند كه ميان سخنراني‌هاي انتخاباتي و اداره امور يك كشور تفاوت‌هاي بسيار وجود دارد و روساي جمهور آمريكا زماني كه قدم به كاخ سفيد مي‌گذارند با اين حقيقت روبه‌رو مي‌شوند و آن را مي‌پذيرند. دونالد ترامپ هم مثل روساي جمهور پيش از خود، رفته‌رفته در حال‌گذار به اين باور است.

او نه‌تنها در زمينه سياست خارجي در حال بازگشت به مسير ميانه است بلكه در مورد سياست‌هاي داخلي ازجمله برخورد با مهاجران هم چاره‌اي جز تغيير مسير ندارد. گفته مي‌شود در تغييرات ايجاد شده در سياست خارجي دونالد ترامپ، ركس تيلرسون و جيمز متيس، وزراي خارجه و دفاع، نقش محوري داشته‌اند. اكنون پذيرش سياست چين واحد و تعهد دوباره آمريكا به اتحاد امنيتي با ژاپن، خيال بسياري را از احتمال بروز تنش در منطقه شرق آسيا راحت كرده است. سياست خارجي تهاجمي ترامپ در همين آغاز راه دچار تغيير شده و به‌زودي رنگ خواهد باخت.

کد خبر 361751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha