امروزه از بیمه‌های اجتماعی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی یاد می‌شود.

همچنین دلیل مهاجرت 8 تا10 میلیون نفر از روستاییان به حاشیه شهرها ناشی از نبود بیمه‌ها و تامین اجتماعی ذکر می‌شود، به طوری که بارزترین نمونه‌های آسیب‌ها و کمبودهای تامین و رفاه اجتماعی را می‌توان در حاشیه شهرها و میان روستاییان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی به وضوح دید.

به گزارش ایسنا، صندوق بیمه‌ اجتماعی روستاییان و عشایر به منظور ساماندهی امور بیمه‌ای این قشر، توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی از نیمه دوم سال 84 آغاز به کار کرد.

البته ناگفته نماند این صندوق 2 سال پیش از شروع فعالیت، فرصت داشته تا کارگزاری‌های خود را به منظور اطلاع‌رسانی از مزایای بیمه‌های اجتماعی به روستاییان و عشایر، دایر کند.

آخرین آمارها حاکی از آن است که 2میلیون و800 هزار خانوار روستایی و عشایر( حدود 11 میلیون نفر) مشمول بیمه‌های اجتماعی می‌شوند که صندوق بیمه روستاییان و عشایر تاکنون موفق به جذب حدود 15 درصد از جمعیت مذکور شده است.

موسویان، مدیر عامل صندوق بیمه‌ روستاییان و عشایر اعلام کرد: 170 هزار و 370 زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی با پرداخت حق بیمه آن‌ها از سوی دولت در 6ماهه دوم در صندوق بیمه روستاییان و عشایر بیمه می‌شوند.

موسویان اظهار کرد: با توجه به این که بر اساس بند «د» ماده 96 برنامه 5ساله چهارم توسعه، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی باید به سمت نهادهای بیمه‌ای سوق داده شوند، بیمه کردن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مورد توجه وزارت رفاه قرار گرفت.

به گفته وی به این ترتیب حداکثر در طول 15 تا 20 سال آینده تمامی این افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که  نزد صندوق‌های بیمه ای بیمه شده باشند، به تدریج از نظام حمایتی خارج خواهند شد.

فیروزی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با بیان این که در حال حاضر بیش از 20 میلیون و 206 هزار نفر از روستاییان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند، اظهار کرد: روستاییان و عشایر به دلیل ضرورت استفاده از بیمه‌های درمانی از این نوع بیمه استقبال می‌کنند، اما از بیمه‌های اجتماعی به دلیل برخورداری از مزایای آن‌ها در بلندمدت استقبال چندانی نمی‌شود.

وی با اشاره به این که وزارت رفاه و تامین اجتماعی نمی‌تواند بالاجبار فردی را تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دهد، تاکید کرد: صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی، وزارت رفاه و دولت از طریق امکانات رسانه‌ای و در حد توان، شروع به اطلاع‌رسانی در مورد مزایای بیمه‌های اجتماعی کرده است، اما یکی از مشکلات پیش رو این است که روستاییان تا زمانی که به عینه دریافت مستمری توسط بیمه شده را نبینند، مزایای بیمه‌های اجتماعی را باور نمی‌کنند.

کد خبر 35811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز