خبر > ۱۹آذر، روز خاصی بود؛ روزی که عده‌ای تصمیم‌گرفتند در قالب طرح ملی «جنگلانه»، بذر درختان را در مشتانشان بگیرند و جنگل‌های خلوت و سوخته را دوباره زنده کنند.

دوچرخه شماره ۸۵۸

دوستداران محيط‌زيست، كوهنوردان، گروه‌هاي فعال محيط‌زيستي و ديگر طبيعت‌دوستان در اين طرح شركت كردند. «احسان سميع‌زاده»، مسئول روابط‌عمومي طرح جنگلانه كه يك طرح مردمي با مشاركت گروه‌هاي مردم‌نهاد است به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه گفت:

«اين طرح چند سالي است كه برگزار مي‌شود. عده‌اي داوطلب كه به جنگل و محيط‌زيست علاقه دارند و نگران تخريب آن‌ها هستند به‌شكل داوطلبانه در اين طرح شركت مي‌كنند. آن‌ها به جنگل‌هايي مي‌روند كه در اثر آتش‌سوزي، قطع درختان و... تخريب شده‌اند و در آن منطقه‌ها بذر مي‌كارند.»

او ادامه داد: «همان‌طور كه مي‌دانيد بيش‌ترجنگل‌هاي بلوط غرب كشور در اثر آتش‌سوزي و كرم ساقه‌خوار، از بين رفته بودند. 14 استان از سال 1393 تا حالا، از اين طرح استقبال كردند و علاقه‌مندان در قالب گروه‌هاي كوهنوردي، ورزشي، محيط‌زيستي با ما همراه شدند. اين گروه‌ها با كمك سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور، سازمان حفاظت از محيط‌زيست و كارشناسانشان، بذر‌هاي اصلاح‌شده تهيه كردند و آن‌ها را كاشتند.»

او در پاسخ به اين سؤال كه  چرا در اين طرح از  بذر استفاده مي‌شود و نه نهال، مي‌گويد: «تجربه به ما نشان‌داده كه چون نهال‌ها در يك محيط مصنوعي به بار مي‌آيند و نياز به رسيدگي‌هاي خاص دارند، نمي‌توانند به‌خوبي خودشان را با محيط واقعي تطبيق دهند؛ اما بذري كه در شرايط محيطي كاشته مي‌شود، سريع‌تر خود را با محيط اطرافش وفق مي‌دهد.»

او درباره‌ي فجايع محيط‌زيستي‌ و از بين‌رفتن اكوسيستم گفت: «سنجاب‌ و گراز، در زادآوري جنگل‌هاي بلوط نقش مهمي دارند. سنجاب‌ها، بلوط‌ها را جمع مي‌كنند، بخشي از آن ‌را مي‌خوردند و بخشي ديگر را در زمين پنهان مي‌كنند تا در زمستان از آن استفاده كنند.

گرازها هم زمين را شخم مي‌زنند و خاك را براي مخفي‌كردن بلوط سنجاب‌ها نرم مي‌كنند تا سنجاب‌ها راحت‌تر اين بلوط‌ها را بكارند. حافظه‌ي سنجاب‌ها هم ضعيف است و تعداد كمي از بلوط‌هاي مخفي‌شده را پيدا مي‌كنند و به‌اين ترتيب، بلوط‌ها از خاك جوانه مي‌زنند و تبديل به نهال بلوط مي‌شوند. اين چرخه، خود به ‌خود جنگل‌هاي بلوط  را گسترش مي‌دهد؛ اما ما با كشتن گرازها و سنجاب‌ها اين چرخه را خراب كرديم.»

سميع‌زاده ادامه داد: «گروه‌هاي مردم‌نهاد و حتي كساني كه عضو گروهي هم نيستند، مي‌توانند با استفاده از مشاوره‌هاي كارشناسان جنگل‌ها و مراتع و دريافت بذر، در اين طرح ملي شركت كنند.»

او در پاسخ به اين سؤال كه آيا بعد از كاشت، از اين نهال‌ها هم مراقبت مي‌شود يا نه توضيح داد: «بعد از كاشت اين بذرها، دوباره به آن‌ها سركشي مي‌كنيم، حتي بعضي‌اوقات آن ‌مناطق را آب‌ياري هم خواهيم‌كرد تا نهال‌ها سرپا بمانند.»


عكس: سايت بانه وره و حومه

کد خبر 355449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha