همشهری آنلاین: یک فعال محیط زیست وضعیت جنگل‌های شمال کشور را بسیار بد توصیف کرد و گفت: حقیقت این است که در ایران جنگل زیادی نداریم و حاشیه دریای خزر، در حد فاصل دریا تا رشته کوه البرز عملا دارد از بین می‌رود و برای نسل‌های آینده چه به واسطه تخریب‌ها و چه به واسطه تغییرات اقلیمی جنگلی باقی نخواهد ماند.

برای نسل‌های آینده جنگلی در کار نخواهد بود

به گزارش ایسنا، مسعود شکیبا در یک برنامه رادیویی با موضوع حفاظت از جنگل‌های مازندران که با حضور دکتر هادی کیا دلیری رئیس انجمن جنگل‌های کشور برگزار شد، لازمه حفاظت از جنگل‌ها را صرف انرژی زیاد دانست و عنوان داشت: حدود دو سال قبل مشخص شد بودجه سازمان محیط زیست حدود 174 میلیارد تومان است و این اندازه تاسیس یک آب‌بندان بزرگ یا مشابه سد در یک منطقه است.

وی بیان داشت: این میزان اعتبار و بودجه واقعا این امکان را برایش ایجاد نمی‌کند که همه جانبه از محیط زیست و مسئولیتش دفاع کند و کار خودش را انجام دهد. این وضعیت برای سازمان منابع طبیعی نیز وجود دارد. تا زمانی که برای محیط‌بانان و جنگل‌بانان و افرادی که در سطح برخورد مستقیم با تخلفات هستند، جایگاه تعریف شده قانونی مطرح نکنیم، همچنان شاهد تخلفات و نابودی جنگل‌ها خواهیم بود.

در ادامه دکتر کیا دلیری ضمن اشاره به کمبود اعتبارات در زمینه حفظ و مراقبت از جنگل‌ها اظهار داشت: این مسئله نشان از عدم توجه جدی است. به همین جهت سازمان‌های غیر دولتی در این بخش می‌توانند کمک خوبی باشند. این سازمان‌ها در توزیع آگاهی نقش مهمی دارند و به این شکل به محیط زیست کمک زیادی می‌کنند.

رئیس انجمن جنگل‌های کشور افزود: یک دسته از سازمان‌های مردم نهاد متخصص هستند و دسته دیگری فقط جنبه عمومی و مردمی دارند. سازمان مردم نهاد تخصصی، نقش گوش‌های تخصصی سازمان‌ها را دارند و به عنوان یک واسط میان مردم و سازمان‌ها عمل می‌کنند. سازمان‌های مردم نهاد عمومی نیز آگاهی و اطلاعات را در سراسر کشور میان مردم توزیع می‌کنند.

وی به تخریب‌های محیط زیست اشاره کرد و بیان داشت: اگر شخصی وارد شمال شود و ده سال بعد بیاید، می‌بیند وسعت زیادی از جنگل‌ها تخریب شده‌اند.

کد خبر 363879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha