رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری کشور از توقف ۸۰درصدی قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال خبر داد و گفت: نیمه دوم سال گذشته وزیر جهادکشاورزی، دستور توقف تدریجی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را صادر کرد و در پی آن، تا پایان سال قبل، بهره‌برداری و برداشت چوب از ۱۵۰هزار هکتار عرصه‌های جنگلی شمال متوقف شد.

  امسال نيز بهره‌برداري و برداشت چوب از 250هزار هكتار از جنگل‌هاي شمال متوقف مي‌شود.به گزارش همشهري، مهندس خداكرم جلالي كه روز گذشته در نشست هم‌انديشي با نمونه‌هاي منابع طبيعي سراسر كشور سخن مي‌گفت، افزود: امسال و سال آينده طرح‌هاي بهره‌برداري و برداشت چوب از جنگل‌هاي شمال به‌طور كامل متوقف و بهره‌برداري‌هاي غيرچوبي جايگزين برداشت چوب مي‌شود.

توقف طرح‌هاي بهره‌برداري و برداشت چوب از جنگل در راستاي «طرح تنفس جنگل» اجرايي مي‌شود و بنا به اعلام رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع، مدت زمان توقف اين بهره‌برداري‌ها را مجلس و دولت تعيين مي‌كنند. اما اجراي طرح تنفس جنگل و توقف طرح‌هاي بهره‌برداري به‌معناي رهاكردن جنگل‌هاي شمال نيست و بنا به تأكيد جلالي، همزمان با اجراي اين طرح، كليه اقدامات حفاظت از جنگل با قوت و شدت اجرا مي‌شود.

  • 500 هزار هميار در خدمت طبيعت

معيشت حدود يك‌ميليون و 600هزار خانوار وابسته به منابع طبيعي است. اين آماري بود كه روز گذشته رئيس سازمان جنگل‌ها اعلام كرد و گفت كه يك ميليون از اين تعداد خانوار، به شغل دامداري و دامپروري مشغولند و 600هزار خانوار هم از محصولات فرعي جنگل و مرتع ارتزاق مي‌كنند. به گفته وي، سالانه 20ميليون تن علوفه در مراتع كشور و بيش از يك ميليون تن هم محصولات فرعي و گياهان دارويي در حوزه منابع طبيعي توليد مي‌شود كه در اشتغال و اقتصاد سهم قابل‌توجهي دارد.

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور، مهم‌ترين راهبرد براي حفظ، احيا، توسعه و بهره‌برداري اصولي از منابع طبيعي را مشاركت مردم عنوان كرد و گفت: با همين رويكرد، در 3سال اخير، حفاظت از 18ميليون هكتار از عرصه‌هاي منابع طبيعي با مشاركت‌هاي مردمي انجام شده و اين بهترين شيوه براي حفاظت از منابع طبيعي است. آنطور كه جلالي مي‌گويد، هم‌اكنون 500هزار هميار طبيعت در سراسر كشور در حفاظت از رويشگاه‌ها و اراضي ملي و طبيعي با سازمان جنگل‌ها و مراتع همكاري مي‌كنند. علاوه بر اين، سازمان‌هاي مردم‌نهاد هم در امر حفاظت سهم قابل‌توجهي دارند به‌طوري كه با كمك همياران طبيعت و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و همكاري دستگاه قضايي هر سال به‌طور ميانگين از 25هزار هكتار تصرف و تجاوز به عرصه‌هاي ملي و طبيعي خلع‌يد و همزمان از تعرض به 35هزار هكتار از عرصه‌هاي طبيعي پيشگيري مي‌شود.

  • اولويت اول؛ آموزش

دكتر غلامرضا هادربادي، مديركل دفتر آموزش، ترويج و مشاركت‌هاي مردمي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري هم در اين نشست پس از شنيدن مشكلات منابع طبيعي از زبان افراد نمونه‌ منابع طبيعي سراسر كشور، گفت: از سال گذشته بحث آموزش مدارس در اولويت برنامه‌هاي اين دفتر قرار گرفت و با هدف زمينه‌سازي براي مشاركت مردم، تهيه و تدوين بانك اطلاعات همياران طبيعت، بانك اطلاعات نمونه‌هاي منابع طبيعي و نيز بانك اطلاعات تعاوني‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد را آغاز كرديم و اميدواريم اين اطلاعات در 6ماه اول امسال تكميل شود. اين اطلاعات نشان مي‌دهد به چه كساني چه آموزش‌هايي بايد داده شود.

اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع از فرايند كدگذاري مشاغل منابع طبيعي كه از سال 93 آغاز شده به‌عنوان يكي ديگر از اقدامات سازمان جنگل‌ها با هدف ارتقاي معيشت بهره‌برداران خبر داد و افزود: تا‌كنون 44 شغل مرتبط با منابع طبيعي كدگذاري شده كه براساس آن، بهره‌برداران، قرقبانان، محافظان منابع طبيعي، ناظران و مجريان و چوپانان و... مي‌توانند با عضويت در نظام صنفي بيمه شده و از مزاياي بيمه و بازنشستگي برخوردار شوند.

کد خبر 370904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha