همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم زمان با فصل گرما خواستار بررسی ابعاد مختلف موضوع ممنوعیت مطلق روشن کردن آتش در هوای باز طی فصل گرما جهت اجرای این موضوع در ایران شد.

معصومه ابتکار

به گزارش مهر، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه ستاد ملی مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از جمله به علت افزایش پوشش گیاهی به دلیل بارندگی‌های مناسب، گفت: ضروری است برای ادامه روند کاهشی وسعت مناطق درگیر آتش‌سوزی در سال جاری برنامه‌ریزی‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با بیان این که طبق آمار بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها بر اثر عامل انسانی است، اظهار کرد: از این رو آموزش و آگاهی‌افزایی مردم در خصوص راهکارهای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مراتع، همچنین نحوه مشارکت در اطفاء حریق بسیار مهم است و سازمان‌های هواشناسی، مدیریت بحران، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست باید با همکاری رسانه‌ها همچون رسانه ملی بر این امر مهم اهتمام ورزند.

ابتکار افزود: دستاوردهای مثبت دو سال گذشته نتیجه اقدام‌ها و هماهنگی‌های شکل گرفته بین دستگاهی همچون پشتیبانی هوایی، تدوین طرح جامع مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها، انجام مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی، اجرای طرح‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی بود.

  • ۸ تیرماه مانور سراسری مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها برگزار می‌شود

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی به ویژه از طریق مشارکت بین استان‌ها همچون مانور اطفاء حریق جنگلی در استان گلستان که با همکاری سه استان برگزار شد، تصریح کرد: علاوه بر برگزاری مانور سراسری مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در تاریخ ۸ تیرماه سال جاری، این مانورها تا پایان فصل گرما به منظور افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف استانی و ملی و مردم باید تداوم داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری اهمیت موضوع مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و حفظ پوشش جنگلی کشور از سازمان برنامه و بودجه خواست برای تخصیص تجهیزات اطفاء حریق به سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست به صورت خارج از نوبت، همچنین تخصیص اعتبار ویژه برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها همکاری لازم را داشته باشد. زیرا این اعتبارات در واقع برای حفظ سرمایه‌های ملی کشور تخصیص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، عدم اطفاء حریق‌های جنگلی در لحظات نخستین وقوع آتش‌سوزی می‌تواند منجر به تکرار فجایعی همچون آتش‌سوزی هزاران هکتاری در پارک ملی گلستان طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ شود که این موضوع با توجه به پوشش ناچیز و آسیب‌پذیر جنگلی در ایران، همچنین تشدید آثار منفی تغییر اقلیم در کشور و به ویژه بر عرصه جنگلی، بسیار تاسف‌بار خواهد بود.

ابتکار با یادآوری وقوع آتش‌سوزی‌های یک هفته‌ای در عرصه‌های جنگلی کشورهایی همچون کانادا، آلاسکا، استرالیا و کالیفرنیا به علت عدم کنترل و اطفاء حریق در ساعات نخستین آتش‌سوزی، گفت: این کشورها به رغم امکانات وسیع پس از گسترش آتش‌سوزی توانایی مقابله با آتش را از دست دادند و در نتیجه مناطق وسیعی از جنگل‌ها در این کشورها از بین رفت و این می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای کشورهایی همچون ما به لحاظ توجه به ضرورت اطفاء حریق در ساعات اولیه باشد.

وی همچنین بر ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده شماره تماس‌های مردمی سازمان‌های حفاظت محیط زیست (۱۵۴۰) و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری (۱۵۰۴) جهت گزارش سریع مشاهده آتش در مناطق جنگلی و مراتع تاکید کرد و افزود: پایش، پیش‌بینی ماهواره‌ای و پیش آگهی از آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مراتع دیگر مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به قانون بسیاری از کشورها در خصوص ممنوعیت مطلق روشن کردن آتش در هوای باز طی بازه‌های زمانی حساس داشت و گفت: این موضوع در ایران نیز باید پیگیری و اجرا شود. از این رو ضروری است موضوع ممنوعیت مطلق روشن کردن آتش در هوای باز برای تمامی اقشار همچون کشاورزان و گردشگران در فصل گرما و خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع از ابعاد مختلف همچون بعد حقوقی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: روند کاهشی وسعت مناطق جنگلی درگیر آتش‌سوزی طی سال‌های ۹۴ و ۹۵، در سال جاری نیز تداوم یابد.

کد خبر 373175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha