همشهری آنلاین: معاون امور اراضی سازمان جنگل‌ها با یبان این که تمام جرایم در حوزه جنگل‌ها عمدی نیست، گفت: ۸۵ درصد حریق‌هاعامل انسانی دارد ولی همه آن‌ها عمدی نیست.

۸۵ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی دارد

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود منصور- معاون امور اراضی سازمان جنگل‌ها- در یک میزگرد رادیویی با اشاره به قوانین در گذشته تا کنون، گفت: تا قبل از دهه ۴۰، جنگل‌ها و مراتع قابلیت تملک خصوصی داشت و بهره‌برداری هم می‌شد اما در این دهه قانونگذار، جنگل‌ها، بیشه‌ها و مراتع را از تملک خصوصی خارج کرد.

وی با بیان این که در شرایط فعلی اگر نگاه ما به حفاظت از منابع طبیعی، صرفا به حفاظت فیزیکی معطوف شود، قطعا موفق نخواهیم شد، اظهار کرد: مدیریت و حفاظت در مورد کل منابع طبیعی باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به منابع نرسد و اگر بهره‌برداری از منابع می‌شود، استفاده درستی شود.

معاون امور اراضی سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: در هر جامعه امکان تخلف وجود دارد برای افراد مختلف مجازات‌هایی پیش‌بینی شده است.

منصور تصریح کرد: ما حریق‌های عمدی را زیاد داریم اما بیشتر ناشی از اختلافات محلی است. در بعضی موارد جزیی هم ممکن است در مقابله با اقدامات حاکمیتی باشد که سازمان انجام می‌دهد و باقی‌مانده علل حریق‌ها به عواملی مانند بی‌احتیاطی‌ها، بی‌مبالاتی‌ها مربوط می‌شود.

وی متذکر شد: با ایجاد حریق عملا منابع را از دست خواهیم داد و بازسازی مجدد و احیای آن در بعضی مواقع امکان‌پذیر نیست پس باید کاری کنیم که حریق اتفاق نیفتد.

دکتر هادی کیادلیری -رئیس انجمن جنگلبانی- با بیان این که آتش‌سوزی ناشی از عوامل انسانی بیش‌تر شده است، گفت: علل ۸۵ درصد آتش‌سوزی‌های کنونی مرتبط به موارد انسانی و عمدی است. آتش‌سوزی از قبل داشته‌ایم اما شرایط و پتانسیل آتش‌سوزی بسیار بالا رفته و آتش‌سوزی به واسطه انسان‌ها بیش‌تر شده است.

وی متذکر شد: افرادی که دست به این کار می‌زنند، تعدادشان زیاد نیست اما چون الان شرایط بسیار حساس شده، سطح بسیار زیادی آتش می‌گیرد و خسارات بالایی را رقم می‌زند.

رئیس انجمن جنگلبانی با اشاره به قوانین در این حوزه گفت: قوانینی که وجود دارد شاید در بعضی قسمت‌ها نقص داشته باشند اما اکثرا قوانین سختی هستند. این قوانین پیشگیری‌کننده است ولی در هر کشوری ممکن است این قوانین رعایت نشوند.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان این که قوانین تنبیهی قبل از وقوع واقعه است، اظهار کرد: حفاظت یعنی جلوگیری از صدمات بالقوه‌ای که وجود دارد و وقتی بالفعل شد دیگر نمی‌توان کاری کرد بنابر این باید به دنبال ریشه‌ها باشیم و صرفا با قوانین تنبیهی نمی‌توان پیشگیری کرد.

کد خبر 376592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha