همشهری‌آنلاین: پس از هفته‌ها کشمکش، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی حمایت خود را از نامزدی فرانک‌ والتر اشتاینمایر برای پست ریاست جمهوری آلمان اعلام کردند.

انتخاب جانشین یواخیم گائوک در مجمع فدرال انجام می‌شود.

 معرفی اشتاینمایر از سوی حزب سوسیال دموکرات پیش از این با انتقادهای شدید دو حزب دیگر دولت ائتلافی روبرو شده بود که معتقد بودند سه حزب قدرتمند آلمان باید بر سر نامزد واحدی برای جانشینی یواخیم گائوک به توافق برسند.

به گزارش دویچه‌وله، تحلیل‌گران توافق بر سر نامزد معرفی شده از سوی سوسیال دموکرات‌ها را موفقیت این حزب و شکستی برای اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ارزیابی می‌کنند.

انتخاب رئیس‌جمهور آلمان ۱۲ فوریه سال آینده ميلادي(24 بهمن) در مجمع فدرال انجام می‌شود که احزاب ائتلافی اکثریت کرسی‌های آن را در اختیار دارند.

به گزارش ایسنا،رهبران دو حزب اتحادیه صبح دوشنبه 24 آبان پس از رایزنی با شخصیت‌های ارشد دو حزب حمایت خود از معرفی کاندیدای سوسیال دموکرات‌ها را اعلام کردند.

احزاب دولت ائتلافی معتقدند در دوران ناآرام کنونی پشتیبانی همگانی از نامزد بالاترین مقام حکومتی نشانه‌ای از ثبات و آرامش خواهد بود.

با این همه حمایت از نامزدی اشتاین‌مایر در میان نزدیکان مرکل و اعضای ارشد حزب سوسیال مسیحی بایرن مخالفانی دارد و این تصمیم را با اکراه پذیرفته‌اند.

در همین حال روزنامه "راینیشه پست" به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگوهای داخلی حزب دموکرات مسیحی با حمایت از نامزدی اشتاینمایر مخالف بوده و آن را یک شکست خوانده است.

وزیر دارایی از کسانی است که در هفته‌های گذشته به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی دو حزب مسیحی مطرح می‌شد اما در نظرسنجی‌ها و در قیاس با وزیر خارجه از حمایت خیلی کمتری برخوردار بود.

در برابر برخی ناخرسندی‌ها، زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دموکرات، در گفت‌وگو با خبرنگاران اتفاق نظر احزاب دولت ائتلافی بر سر نامزدی اشتانمایر را خوب توصیف کرد.

او با توجه به محبوبیت و جایگاه اشتاینمایر در میان مردم تاکید کرده که آلمان در حال حاضر به رئیس جمهوری نیاز دارد که از نظر جامعه مورد احترام و پذیرش باشد و وزیر خارجه چنین فردی است.

قرار است رهبران احزاب دولت ائتلافی روز چهارشنبه 26 آبان همراه با فرانک‌والتر اشتاینمایر در یک نشست مطبوعاتی شرکت کنند.

هنوز درباره جانشین وزیر خارجه آلمان تصمیم نهایی گرفته نشده است. گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان می‌گوید معرفی زودهنگام نامزد جانشینی یواخیم گائوک توسط گابریل، راه جلب نظر موافق دیگر احزاب را فراهم کرده است.

رئیس حزب سوسیال دموکرات گفته است که نقش اصلی در اقناع احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی برای حمایت از نامزدی اشتاینمایر را این سیاستمدار کهنه‌کار بر عهده داشته است.

به نظر می‌رسد حزب سبزها و حزب لیبرال نیز در مجموع از نامزدی اشتاینمایر حمایت کنند. با این وضعیت انتخاب او به عنوان جانشین گائوک در نخستین رأی‌گیری در مجمع فدرال قطعی به نظر می‌رسد.

رئیس‌جمهور کنونی آلمان فوریه ۲۰۱۲ به این سمت انتخاب شد. یواخیم گائوک که اکنون ۷۶ سال دارد گفته است که به دلیل کهولت قصد ندارد برای بار دوم نامزد این پست شود.

کد خبر 352745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha