دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات اولیه کارشناسان بر روی دلفین‌های راه راه خلیج فارس هفته آینده اعلام می‌شود.

معاون موسسه تحقیقات شیلات اعلام کرد: طبق نتیجه نهایی آزمایشات تکمیلی و بررسی نمونه‌ها در علت مرگ دلفین‌ها طی روزهای اخیر هیچ‌گونه آثاری از ادوات صید و صیادی روی لاشه دلفین‌ها مشاهده نشده و به طور قطعی علت مرگ به این دلیل، منتفی شده است.

به گزارش ایسنا دکتر مصطفی شریف روحانی اظهار کرد: در پژوهشکده هرمزگان از علت‌های مختلفی همچون آنالیز نمونه‌های معده از نظر مسمومیت‌های ناشی از شکوفایی پلانکتونی و آلاینده‌های نفتی و آزمایشات میکروبی نمونه‌برداری شده که نتیجه آزمایشات فیتوپلانکتون‌های سمی منفی بوده، اما هنوز نتایج آزمایشات آلاینده‌های نفتی و آزمایشات میکروبی مشخص نشده است. همچنین نمونه‌برداری بافتی پاتولوژی صورت گرفته نتیجه نهایی آن اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: علت این مرگ را می‌توان به احتمال قوی خودکشی دسته جمعی دانست؛ چون آثاری از عفونت یا آسیب‌های جدی احشایی مشاهده نشده است که با بیماری و عارضه خاصی ارتباط پیدا کند.

شریف روحانی افزود: تاکنون دراین نمونه‌ها هیچ گونه شواهد پاتولوژیک که آثاری از جراحت فیزیکی یا غیرفیزیکی یا بیماری که بتوان با موارد دیگر ارتباط داد، گزارش نشده است.

معاون تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات با اشاره به حساسیت شدید سیستم عصبی‌ دلفین‌ها ابراز عقیده کرد: احتمال تاثیرگذاری الکترونیک امواج صوتی که حضورشان در منطقه زیاد است، وجود دارد و چون دلفین‌ها به امواج حساس هستند و در حضور هرگونه موج خارج از سیستم عصبی می‌تواند برای آنها ایجاد مزاحمت کند و محیط را برایشان ناامن کند که باعث بروز اختلالات رفتاری در آنها می‌شود.

ایسنا

شریف روحانی خاطرنشان کرد: اگر نتیجه نمونه‌برداری‌ها از نظر آلاینده‌ها و آسیب‌های جدی منتفی شود، روی احتمالات دیگر همچون خودکشی و اختلالات عصبی و مانورهای نظامی می‌توان بررسی کرد.

معاون موسسه تحقیقات شیلات افزود: اواسط هفته آینده نتیجه قطعی آزمایشات مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرگ 79 تن دلفین در ماه قبل به دلیل اینکه سازمان محیط زیست و تحقیقات شیلات دیر از این حادثه دیر مطلع شدند علت قطعی برای مرگ آنها مشخص نشد، اما در این مرحله چون پس تلفات سریع نمونه‌برداری‌ها آغاز شد و از تمام وضعیت بیولوژیک 63 دلفین موجود در ساحل از نمونه‌برداری شد هیچ گونه آثاری از ادوات صیادی مشاهده نشده و هرگونه شایعات مرگ به دلیل ادوات صید و صیادی در این مرحله منتفی است. اما در مرحله گذشته به دلیل دیرمطلع شدن از حادثه نمی‌توان اظهار نظر کرد.

اجرای طرح پایش مرگ‌ومیر آبزیان سواحل جنوبی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح پایش مرگ و میر آبزیان با همکاری برنامه محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) خبر داد.

دکتر نبوی در حاشیه کالبدشکافی و تشریح جسد یکی از 73 دلفین تلف شده در جاسک که با حضور نمایندگانی از سازمان دامپزشکی، بخش تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی و جمعی از کارشناسان برگزار شد، گفت: بر اساس این طرح، گشت‌های منطقه‌ای، بررسی مرگ ‌و میر در ساحل، پایش دریا، فعالیتهای صید و صیادی، ردیابی آبزیان خصوصا دلفین‌ها با استفاده از گیرنده‌ها و ... اجرا می‌شود.

وی با اشاره به مرگ و میر اخیر 73 دلفین در اطراف بندر جاسک گفت: هنوز علت اصلی این مرگ و میر مشخص نشده و برای نخستین بار، کار مطالعاتی وسیعی با استفاده از یک کارگروه تحقیقاتی و مدیریتی در این خصوص در حال انجام است.

نبوی با اشاره به این که دلفین‌های تلف شده جزء گونه‌های شناخته شده در خلیج فارس و دریای عمان نبوده‌اند، افزود: بر اساس بررسی انجام شده این دلفین‌ها از دلفین‌های نواری یا راه راه با عنوان «STRIPED DOLPHIN» بوده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، مهمترین علل مرگ و میر دلفین‌ها را تورهای صیادی عنوان کرد و گفت: اگر چه هنوز در خصوص مرگ و میر 79 دلفین در مهر ماه سال جاری در بندر جاسک به نتیجه قطعی دست نیافته‌ایم اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که به احتمال خیلی زیاد، عامل مرگ و میر این دلفین‌ها تورهای صیادان بوده است.

وی گفت: مطالعات انجام شده بر روی دلفین‌های تلف شده قبلی نشان داده است که آثاری از آلودگی در بافت آنها وجود ندارد اما بر روی 9 قطعه از آنها آثار چنگ دیده می‌شود.

نبوی افزود: از دو کارشناس بین‌المللی نیز خواسته‌ایم تا در زمینه علل مرگ و میر 73 دلفین در بندر جاسک به ما کمک کنند.

وی با اشاره به بکارگیری سه شناور در بندرعباس برای گشت محیط زیست دریایی نیز گفت: در عین حال با توجه به مرز دو هزار و 500 کیلومتری دریایی در جنوب کشور این تعداد شناور به هیچ عنوان کافی نیست و در این زمینه نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم.

لاشه یکی از دلفین‌های تلف شده در اطراف بندر جاسک روز دوشنبه 7 آبان به تهران منتقل و جهت بررسی بیشتر و شناسایی علل مرگ و میر آن به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی و دانشگاه تهران منتقل شد.

کد خبر 35236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز