گروه محیط‌زیست: براساس گزارش‌های به دست آمده در روز چهارشنبه 2 آبان‌ماه و در حوالی ظهر تعداد 72 دلفین در سواحل جاسک خودکشی کردند.

دکتر محمد باقر نبوی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست کشور با اعلام این خبر افزود: با وجود گذشت یک ماه از خودکشی دسته جمعی 79 دلفین در سواحل جاسک، در روز چهارشنبه برابر با 2 آبان‌ماه 72 دلفین در دهانه خورگان واقع در 60 کیلومتری شرق شهرستان جاسک در شعاع 5 متری از نوار ساحلی به‌صورت نیمه جان یافت شدند که با تلاش مردم محلی و صیادان، تعدادی از آنها به دریا بازگردانده شدند، اما دوباره به ساحل برگشتند و خودکشی کردند.

وی در این باره افزود: روی لاشه دلفین‌ها هیچ‌گونه آثار جراحت و ضربه دیده نشده است و فقط از دهان و بینی و چشم تعدادی از آنها خون آمده‌است که پیش‌بینی‌های اولیه حکایت از این دارد که به‌دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب این اتفاق افتاده باشد.

نبوی با اشاره به اینکه هم اکنون کارشناسان سازمان محیط‌زیست در محل حاضر هستند اظهار داشت: اتفاقاتی در حال وقوع است و طبیعتا تمام تلاش سازمان و مسئولان برای یافتن عوامل این خودکشی دسته‌جمعی است.

وی افزود: در ماه گذشته به‌دلیل اینکه لاشه دلفین‌ها پس از چند روز پیدا شده بود، نمی‌شد از آن‌ها نمونه گیری کرد، اما با تلاش مأموران سازمان قرار شده است که نمونه‌هایی از دلفین‌ها را فریز کرده و برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر به تهران بیاورند و حتی درصورت لزوم آنها را برای تحقیقات بیشتر در اختیار مراکز علمی و پژوهشی بین‌المللی بگذاریم.

محمد باقر نبوی در مورد گمانه‌زنی‌های اولیه درباره خودکشی دلفین‌ها اظهار داشت: هر چند دلفین‌ها دارای سامانه عصبی- راداری قوی هستند اما تصور می‌شود که به‌دلیل اختلال در سامانه عصبی‌شان این اتفاق رخ داده باشد.

معاون دریایی سازمان محیط‌زیست افزود: ممکن است به‌دلیل حضور شناورهای مختلف اعم از زیر دریایی و کشتی‌ها در دریای عمان و خلیج فارس که دارای رادارهای قوی هستند، دلفین‌ها دچار اختلال در سامانه عصبی شوند.

وی تأثیر رادارها و سامانه‌های مخابراتی را بر دلفین‌ها مخرب دانست و گفت: امواج قوی رادارها سامانه‌های جهت یابی دلفین‌ها را نابود می‌کند. بنابراین دلفین‌ها ناآگاهانه خود را به مناطقی می‌رسانند که به لحاظ زیستی بسیار پرخطر است و در نهایت در سواحل دریا و خشکی‌ها خودکشی می‌کنند.

نبوی در پایان اظهار داشت: گروه تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان، عصر شنبه(پنجم آبان) به تهران بازمی‌گردد و نتایج اولیه بررسی‌ها را اعلام می‌کند که در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

کد خبر 34975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز