گروه محیط زیست: کارگاه هم اندیشی مروری بر علل مرگ ومیر دلفین‌ها در ایران به محلی برای آشکار شدن اختلاف شدید سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات در زمینه علت مرگ دلفین‌ها ی خلیج فارس تبدیل شد.

این کارگاه در حالی در دفتر مرکزی شیلات برگزار شد که بیش از 2 ماه از مرگ نخستین و 40 روز از مرگ دومین گروه دلفین‌ها درخلیج فارس می گذرد، اما طی این زمان نسبتاً طولانی هیچ مقام مسئولی به صراحت علت اصلی مرگ دلفین‌ها را اعلام نکرده است.

به گزارش همشهری محمد صدیق مرتضوی، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، در این کارگاه درخصوص علل مرگ و میر دومین گروه دلفین‌ها گفت: نتایج بررسی‌ها در جاسک نشان داد هیچ زخم و جراحتی روی اجساد وجود ندارد، از سوی دیگر آلودگی نفتی و کشنده قرمز نیز علت مرگ و میر این دلفین‌ها نبوده است.

وی با اشاره به این که گروه دوم دلفین‌های تلف‌شده در منطقه کوه مبارک جاسک از نوع دلفین‌های نواری بوده‌اند، افزود:  با توجه به این که در زمان وقوع این حادثه، تنها یک شناور پرساینر، آن هم درخارج از محدوده مورد نظر و آب‌های بین‌المللی در حال صید بوده، نمی توان کشتی های صیادی را متهم کرد. 

وی گفت: مانورهای نظامی به‌ویژه مانورهای متعددی که در منطقه توسط آمریکاییان برگزار شده و می شود احتمالا باعث اختلال در سامانه جهت یابی دلفین‌ها شده ودر نهایت به مرگ آنها انجامیده است.

دکتر نگارستان، رئیس مرکز تحقیقات اکولوژی منابع آبی شیلات نیز در این کارگاه بر گفته های مرتضوی صحه گذاشت.

اما دکتر سید محمد رضا فاطمی نظر دیگری دارد، وی که بیولوژیست و اکولوژیست دریا و مدیر گروه بیولوژی دریای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است، در حاشیه این کارگاه گفت: عامل 95 تا 98 درصد تلفات مرگ و میر دلفین‌ها در جهان فعالیت صیادی و صید ضمنی شناورهای صیادی و پرساینرهاست.

دکتر فاطمی، با اشاره به اینکه سونار می‌تواند به صورت موردی و در شرایط خاص منجر به مرگ دلفین شود، افزود: در عین حال درصد احتمال این عامل در مرگ و میر دلفین‌های جاسک بسیار پایین است؛ چرا که تعداد کشتی‌های آمریکایی دارای سامانه سونار قوی در خلیج فارس به مراتب بیش از دریای عمان است؛ بنابراین اگر قرار است مرگ و میری باشد، باید بیشتر آن را در خلیج فارس شاهد باشیم نه در دریای عمان.

 وی تصریح کرد: علت اصلی مرگ دلفین‌ها در روش‌های پرساین و ترال خفگی است و ارتباطی با ابزار صیادی ندارد و نبود آثار صید به منزله آن نیست که شناورها باعث مرگ و میر دلفین‌ها نشده باشند.

 مهندس صدیقی- مدیرکل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط‌زیست- نیز در حاشیه این کارگاه تأکید کرد: احتمال تأثیر عوامل صید و صیادی در مرگ نخستین سری دلفین‌ها بیش از سایر عوامل است.

کد خبر 38723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز