چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: صیادی و عوامل مرتبط با آن علت مرگ 79 دلفین در ساحل جاسک اعلام شد.

پروفسور آنتونیو فرناندز، پاتولوژیست و متخصص بیماری‌ها و مرگ‌ومیر پستانداران دریایی و دلفین‌ها و یکی از کارشناسان بین‌المللی IUCN است که پرونده دلفین‌های ایران زیر دست او بوده.

او به ایسنا گفت: «با توجه به شواهد و مدارکی همچون پراکندگی لاشه‌ها در نواری 13 کیلومتری، شکستگی در جمجمه و پوزه در تعداد قابل توجهی از دلفین‌ها، مرده بودن تمام دلفین‌های رسیده به ساحل و مرگ تقریبا همزمان آنها و دیده نشدن پدیده تروما و شواهد و مستندات دیگر، علت مرگ و میر این دلفین‌ها صیادی و عوامل مرتبط با آن بوده است.»

79 دلفین در تاریخ دوم مهرماه سال جاری در نواری 13 کیلومتری، در منطقه کراتی در 100 کیلومتر شرق بندر جاسک، مرده پیدا شدند. این 79 دلفین گروه اول دلفین‌هایی بودن که در این منطقه مرده پیدا می‌شدند. کمتر از یک ماه بعد 73 دلفین دیگر نیز مرده یافت شدند.

کارشناسان بین‌المللی آلودگی نفتی، بلوم پلنکتونی، کشند قرمز، بیماری و ... را به عنوان عوامل دخیل در مرگ و میر سری اول دلفین‌ها رد کردند.

فرناندز در خصوص علت مرگ و میر سری دوم دلفین‌های جاسک با رد عامل سونار در مرگ و میر دلفین‌ها گفت: «دلفین‌ها موجوداتی سطح‌زی بوده و سونار بر روی آنها تاثیری ندارد.»

او با برشمردن عوامل مختلف مرگ و میر موثر در سری دوم دلفین‌های جاسک گفت: «در مورد مرگ و میر 73 قطعه دلفین در دوم آبان ماه سال جاری در سواحل کوه مبارک جاسک عامل اصلی که دلفین‌ها به ساحل آمدند نامشخص است؛ اما در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل مختلف مانند استرس‌های محیطی، عوامل اقیانوسی، وضعیت توپوگرافی ساحل و ... در ساحل‌گیری دلفین‌های سری دوم نقش داشته است.»

به نظر می‌رسد عوامل مختلف دیگری هم در مرگ و میر سری دوم دلفین‌های جاسک موثر بوده که هنوز صد درصد شناخته شده نیستند و به گفته فرناندز کارشناسان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند.

فرناندز با اشاره به این که گزارش اولیه علت مرگ و میر دلفین‌های جاسک رسما بزودی به سازمان حفاظت محیط زیست ایران ارسال خواهد شد، افزود: «جمع‌بندی نهایی این گزارش پس از دریافت نظر سایر کارشناسان بین‌المللی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت.»

کد خبر 41932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز