سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: اگر تا کنون تصور می‌کردید استان فارس پلنگ ندارد، خبری که به دست همشهری رسیده این تصور شما را نقض می‌کند، اما در عین حال همین خبر بیانگر آن است که تصور شما در زمانی نه‌چندان طولانی به وقوع خواهد پیوست.

بی‌تردید قتل یک پلنگ مادر و دو توله‌اش در یک پارک ملی، که قاعدتاً  انتظار حفاظت بهتر از آن می‌رفت می‌تواند نگرانی نه فقط برای انقراض پلنگ در این منطقه بلکه برای نابودی دیگر گونه‌های زیستی آن را دامن بزند.

رئیس نظارت و بازرسی اداره کل محیط‌زیست استان فارس در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه شکارچی متخلفی که اقدام به کشتن دو توله پلنگ کرده بود دستگیر و به دست قانون سپرده شد می‌افزاید: متأسفانه این شکارچی غیرمجاز برای سودجویی، این دو توله پلنگ را به طرز ناشیانه‌ای تاکسیدرمی کرده بود تا آن را به فروش برساند اما خوشبختانه با تلاش محیطبانان اجساد تاکسیدرمی شده کشف و ضبط شد و فرد متخلف به پرداخت یک میلیون و 200 هزار تومان جریمه محکوم شد.

به گفته حسنی، طی یک ماه اخیر دو باز شکاری از شکارچیان خارجی کشف که  ضمن رها‌سازی‌ این پرندگان در طبیعت، این افراد نیز به 14 میلیون تومان جریمه محکوم شدند.

افزون بر این، طی چند مرحله بیش از 2 هزار پرنده زینتی که بدون رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و محیط‌زیست به‌طور قاچاق وارد کشور شده بودند توسط محیط‌‌بانان زحمتکش استان فارس کشف و متخلفان به دست قانون سپرده شدند.

وی در پایان تأکید کرد: برای به حداقل رساندن آمار تخلف‌های زیست‌محیطی به ویژه شکار غیر‌مجاز ،گشت‌های شبانه‌روزی در استان راه‌اندازی شده و با جدیت، متخلفان تحت پیگیرد قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از کشته شدن یک قلاده پلنگ در برازجان به ضرب گلوله خبر داد.

دلاور نجفی افزود: یک قلاده پلنگ که از زیستگاه خود فاصله گرفته بود پس از ورود به شهر برازجان در استان بوشهر و زخمی کردن چند تن به ضرب گلوله مأموران نیروی انتظامی از پای درآمد.

کد خبر 43007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز