جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مقام‌های ژاپنی گفته‌اند به طور موقت صید نهنگ کوهان‌دار در ژاپن متوقف شده است

یک مقام ارشد ژاپن از تعلیق برنامه بحث برانگیز دولت این کشور برای صید نهنگ کوهان‌دار در نواحی قطب جنوب خبر داد. نبوتاکا ماچیمورا،معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ژاپن گفت: صید نهنگ های کوهان دار انجام نخواهد شد، هر چند ناوگان اعزامی ژاپن 1000 نهنگ از گونه‌های دیگر را در این منطقه صید خواهد کرد.[سابقه خبر]

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام های ژاپنی مدت زمان تعلیق را یک یا دو سال ذکر کرده‌اند. تعلیق صید نهنگ کوهان دار از سوی ژاپن در پی آن رخ می دهد که کمیسیون بین المللی صید نهنگ (IWC) ژاپن را برای اتخاذ این تصمیم تحت فشار قرار داد.

پیش از اعلام این تصمیم هم‌‌ مقام‌های ژاپنی جلسه ای با اعضاء کمیسیون بین المللی صید نهنگ برگزار کرده بودند.

اجرای برنامه های سالانه صید نهنگ ژاپن متناوبا از سوی نهادهای بین المللی محکوم شده است. اما ماموریت قطب جنوب سال جاری ژاپن بخاطر برنامه این کشور برای صید 50 نهنگ کوهان دار توجه همگان را به خود جلب کرده بود.

از اواسط دهه 1960 که صید بی رویه این نوع نهنگ تقریبا نسل آنرا منقرض کرد، قانونی علیه صید این گونه تصویب شد و این اولین باری بود که ژاپن قصد داشت این گونه نهنگ را صید کند.

انتقاد از سوی استرالیا
از آنجایی که ژاپن صید نهنگ را برای تحقیقات علمی لازم می‌داند، کشورها دیگر با استفاده از روشهایی که در آن جانور کشته نمی شود به این هدف دست پیدا می‌کنند.

استرالیا یکی از منتقدان اصلی صید نهنگ کوهان دار بوده است و وزیر خارجه این کشور از تصمیم ژاپن در این باره استقبال کرد.

وی تاکید کرد که به اعتقاد دولت استرالیا، ژاپن دلیل موجهی برای صید هیچ نوع نهنگی ندارد و قول داد از طریق انجام اقدامات دیپلماتیک از انجام ماموریت های بعدی در این زمینه نیز جلوگیری کند.

از سوی دیگر، مقام ژاپنی که خبر تصمیم ژاپن را اعلام کرد گفت: کمیسیون بین المللی صید نهنگ برخلاف معمول عمل کرده است و مدعی شد این کمیسیون متاثر از واقعیات عمل نکرده است.

با این حال آقای ماچیمورا گفت: در طی مدتی که کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ به گفتگو برای بازگرداندن شیوه کار به روال عادی ادامه می دهد، ژاپن نیز صید نهنگ کوهان‌دار را تعلیق خواهد کرد.

کد خبر 39764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز