شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: کارشناسان محیط زیست اعلام کردند آلودگی ناشی از تخلیه مازوت در آب‌های ساحلی بندرعباس از عوامل مؤثر در مرگ دلفین‌هاست.

این درحالی است که معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با همشهری،  ارتباط میان مرگ 79 دلفین درآبهای ساحل شرقی جاسک و آلودگی‌های ناشی از تخلیه مازوت در سواحل بندرعباس را به‌دلیل بعد مسافت میان این 2 منطقه منتفی دانسته و اعلام کرده بود ممکن است دلفین‌ها در واکنش به آلودگی‌های دریایی خودکشی کرده باشند.

دکتر اسماعیل کهرم،  کارشناس حیات وحش درباره علت مرگ 79 دلفین در ساحل شرقی جاسک گفت: روزانه 2 الی 4 سوپر تانکر و 5 تا 10 کشتی نفتکش از خلیج فارس عبور می‌کند این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی این حجم رفت وآمد،  روزانه 2 تا 4 لکه نفتی کوچک ایجاد می‌کند. طبیعی است که این لکه‌ها ازبین نمی‌رود بلکه روی آب شناور می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات بانک جهانی آلودگی خلیج فارس 47 برابر آب‌های آزاد جهان است،  می‌افزاید:  60 درصد آلودگی خلیج فارس ناشی از تردد نفتکش‌ها،  22درصد ناشی از عملیات اکتشاف نفت وسکوهای نفتی و10درصد مربوط به عوامل طبیعی مثل نشت گاز از لایه‌های زمین است 8 تا 10درصد باقیمانده نیز ناشی از پساب‌های صنعتی و پالایشگاهی است که از خشکی به خلیج می‌ریزد. پسابهای شیمیایی را نیز باید به این آلودگی‌ها اضافه کرد.

کهرم،  تخلیه 100 تن مازوت در خلیج فارس را که 8 مرداد امسال اتفاق افتاد از عوامل مؤثر در مرگ دلفین‌ها دانست وافزود: خلیج فارس یک خلیج بسته‌ای است که تنها ازطریق تنگه هرمز به دریای عمان راه دارد. این در حالی است که این تنگه فقط 50 کیلومتر عرض دارد و بسیار کم عمق است. از سوی دیگر گردش آب همه آلودگی‌ها را به طرف این دهانه می‌برد.

به عبارت دیگر،  این نقطه محل سرریز آلودگی‌های خلیج فارس است؛نقطه‌ای که نه تنها امسال 79 دلفین در آنجا تلف شدند بلکه 3 سال پیش هم 64 دلفین در همین نقطه از بین رفتند.

بر این اساس مرگ دلفین‌ها نه تصادفی است و نه خودکشی آنها صحت دارد، بلکه ناشی از آلودگی‌های موجود در خلیج فارس به ویژه آلودگی ناشی از لکه 20کیلومتری ایجاد شده از رها شدن 100 تن مازوت در خلیج فارس است.

وی تاکید می‌کند: اگرعاملین آلوده کننده برای مرگ هر دلفین حداقل 10 میلیون تومان جریمه شوند بدیهی است که دیگر هیچ شرکتی به عمد یا از روی سهل انگاری 100 تن مازوت را در خلیج فارس رها نخواهد کرد تا شاهد چنین رخداد تلخی باشیم.

کد خبر 33322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز