یکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: گمانه‌زنی‌های کارشناسان حکایت از آن دارد که احتمال خودکشی یا مسمومیت ناشی از آلودگی‌های دریا در بروز فاجعه زیست‌محیطی جاسک منتفی بوده و مشخصاً عامل انسانی این فاجعه را پدید آورده‌است.

دکتر بهروز دهزاد، استاد برجسته اکولوژیست دریایی، درباره مرگ 73 دلفین در جاسک به همشهری گفت: کشتاری در این حجم و اندازه نمی‌تواند بر اثر آلودگی روی داده باشد، بلکه عامل دیگری این فاجعه را رقم زده‌است. به‌ویژه‌ اگر آثار جراحت بر بدن دلفین‌ها وجود داشته باشد احتمال آنکه مرگ آنها بر اثر عامل انسانی به‌خصوص غیرمجاز اتفاق افتاده باشد را بیش از هر گزینه دیگری تقویت می‌کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: در سال 68، شمار قابل توجهی از گونه های با ارزش دریایی از جمله دلفین‌ در تورهای ماهیگیری ژاپنی‌ها در اقیانوس هند گیر کرده و تلف شدند، تا آنجا که بر اثر این شیوه نادرست صید منابع ارزشمند آبزی در این بخش از اقیانوس هند در معرض خطر جدی قرار گرفته بود.

به همین رو، از طریق کمیسیون بین‌المللی میان دولت‌های اقیانوس‌شناس وابسته به یونسکو مسئله با شدت پیگیری شد. اما متأسفانه در کشور ما با وجود آنکه فاجعه مرگ دلفین‌ها طی 2 مرحله در فاصله زمانی بسیار کوتاهی اتفاق افتاد، هنوز علت حادثه مبهم است.

در حالی که از سازمان‌های ذیربط به‌ویژه معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست انتظار می‌رفت با کمک کارشناسان خارج از سازمان مسئله را با جدیت پیگیری کنند تا مانع از تکرار آن شوند.

وی احتمال داد: دلفین‌ها در تور صیادان گیر کرده‌ و صیادان آنها را بی‌توجه در کنار ساحل رها کرده باشند.

این گفته دکتر دهزاد را علی‌معلم‌پور نماینده جاسک در مجلس شورای‌اسلامی تأیید می‌کند که کشتی‌های صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ دلفین‌ها دانسته و گفته‌است: این کشتی‌ها با پهن کردن تورهای بزرگ سیمی در سراسر دریا، آسیب‌های جبران ناپذیری به آبزیان منطقه وارد می‌کنند. چرا که آنها پس از بالا کشیدن تور، تنها 30 درصد صید را برداشت و استفاده می‌کنند و باقیمانده را که در تور افتاده‌اند، مرده یا با زخم‌های ناشی از درگیری به آب برمی‌گردانند.

معلم‌پور برای روشن شدن علت مرگ دلفین‌ها تصریح کرده‌است: با توجه به اینکه کشتی‌های صنعتی متعلق به سازمان شیلات است از وزیر کشاورزی خواسته است درخصوص نحوه فعالیت این کشتی‌ها توضیح دهد.

در عین حال دکتر محمد باقر نبوی معاون محیط‌زیست دریای سازمان حفاظت محیط‌زیست، درخصوص نحوه تحقیقات و اعلام نتیجه بررسی‌ها به همشهری گفت: بعد از ظهر شنبه گذشته جلسه‌ای با حضور کارشناسان ارگان‌های ذیربط برگزار شد و طی آن کمیته تخصصی مدیریتی تشکیل گردید.

بر این اساس، اطلاعات مربوطه از سوی ارگان‌های مرتبط در اختیار سازمان محیط‌زیست قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا 2 هفته دیگر نتیجه نهایی و علت قطعی مرگ دلفین‌ها اعلام شود.

وی با اشاره به این که نمونه‌های برداشت شده از جسد دلفین‌ها برای تحقیق و بررسی در اختیار محققان دانشگاه تهران و سازمان دامپزشکی کل کشور قرار می‌گیرد، افزود: علاوه بر این محققان، یک بخش خصوصی صاحب‌نظر نیز  این محققان را در روشن شدن علل فاجعه یاری می‌دهند.

وی گفت: به منظور پیشگیری از حوادث مشابه قرار است ساز و کار برای نظارت و پایش دائم در منطقه شکل گیرد. همچنین با آموزش‌های لازم به مردم منطقه و بومیان این امکان فراهم‌آید که درصورت مشاهده هر گونه تخلف یا عارضه غیرمتعارف به‌ویژه مسائل مرتبط با پستانداران دریایی، مراتب را سریعاً به مسئولان محلی اطلاع دهند تا اقدامات لازم به عمل آید.

کد خبر 35169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز