مجید مهرابی دلجو: اگرچه پیش‌تر نشست هایی خبری با حضور نواب رئیس جامعه مدرسین برگزار شده بود اما این اولین باری بود که در طول فعالیت جامعه مدرسین یکی از روسای این جامعه در یک نشست مطبوعاتی حضور پیدا می‌کرد.

محمد یزدی این بار سنت شکنی کرد و در حالی که بیشتر از 10 روز از انتخاب وی به‌عنوان رئیس جامعه مدرسین نمی گذرد دیروز در جمع خبرنگاران به تشریح مواضع سیاسی و علمی جامعه مطبوعش پرداخت.

آیت الله  یزدی دیروز در حالی به تنهایی در این نشست حضور پیدا کرد که گفته می شد نایب رئیسان جامعه مدرسین نیز وی را همراهی خواهند کرد. وی در این کنفرانس خبری همان‌گونه که خود در مقدمه سخنانش اشاره کرده بود مواضع علمی، سیاسی و حوزوی جامعه مدرسین را مورد بحث قرار داد.

رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه این جامعه یک نهاد حوزوی، علمی و سیاسی است، گفت: پس از آنکه امام خمینی هدایت جریان انقلاب را عهده دار شدند اعضای جامعه مدرسین به تبعیت از ایشان وارد جریان های سیاسی شدند و از همین جا هم بود که جامعه از بعد حوزوی بودن صرف خارج شده و عملا فعالیت های سیاسی اش را آغاز کرد و بعد از انقلاب همراه و همگام با امام بود اما قبل از این جریانات این نهاد به‌عنوان نهادی که با حضور جمعی از مدرسین که برای تدریس دور هم جمع بودند فقط فعالیت حوزوی داشت.

وی با اشاره به اینکه بزرگانی از مراجع و آیات عظام گرفته و مسئولان طراز اول مملکت عضو جامعه مدرسین بوده‌اند ادامه داد: به دلیل حسن عملکرد این نهاد نزدیک به 50 سال است که این نهاد مورد اعتماد همه آحاد مختلف مملکت است و عامه مردم از آن استقبال می‌کنند.

یزدی افزود: سیاسی بودن جامعه مدرسین بدان معنا نیست که غرض و هدف سیاسی به معنای روز داشته باشد بلکه این جامعه هدف سیاسی به معنای اسلامی را دارد و بیشتر به‌عنوان ناظر در امور سیاسی کشور فعالیت می کند.

راهبرد در انتخابات پیش رو

آیت الله یزدی در این نشست خبری ضمن اشاره به این موضوع که روش این نهاد در برخورد با مسائل سیاسی همان مشی همیشگی است که پشت سر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید حرکت می کرده است گفت: این اصل کلی جامعه مدرسین در برخورد با مسائل سیاسی کشور است که هیچ‌گاه جلوتر از  رهبری و مراجع تقلید حرکت نکند.

رهبر معظم انقلاب مرجع ما هستند و در بعد سیاسی و حوزوی و علمی از نظریات ایشان استفاده می کنیم.

محمد یزدی درباره رویکرد جامعه مدرسین برای انتخابات پیش‌رو گفت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم و از ایشان درباره این موضوع مشورت خواستیم ایشان فرمودند که من نمی دانم که آیا به مصلحت هست که جامعه مدرسین این اعتبار خود را خرج کند یا نه؟

وی ادامه داد: جلساتی را برای تفسیر این جمله داشتیم که آیا رهبر معظم انقلاب ما را از دخالت مستقیم در انتخابات نهی کرده است یا اجازه حضور را داده‌اند که بنده مأمور شدم شخصا از ایشان بار دیگر سؤال کنم که این بار مقام معظم رهبری فرمودند که اگر می بینید شخص ناصالحی وارد می شود و صلاح مملکت نیست تماشاگر نباشید و مصلحت را رعایت کنید.

یزدی افزود: به‌دنبال این ارشاد به آقایان اصولگرا که اعلام کرده بودند در قم همه چیز را به عهده جامعه مدرسین قرار خواهیم داد گفتیم جامعه این تصمیم شما را قبول ندارد و همان‌گونه که در سایر استان‌ها عمل کرده اید در این استان هم به همان صورت رفتار کنید. یعنی از آنان خواستیم بر اساس همان تصمیمات گروه 5+6 عمل کنند که موضع جامعه مدرسین هم در اینجا مشخص بود و نقش ناظر را  بر کاندیداهایی که معرفی می شدند، داشت.

وی با اشاره به این مورد که جامعه مدرسین در انتخابات پیش رو کاندیدایی نخواهد داشت افزود: البته این به معنای تماشاگر بودن جامعه نیست و در جریان کارهای اصولگرایان قرار داریم و درصورتی که صلاح بدانیم مواردی را یادآوری خواهیم کرد.

در جریان حرکات اصولگرایان

رئیس جامعه مدرسین در پاسخ به این سؤال که تا چه حد در جریان تحرکات اصولگرایان هستید و این حرکات را چگونه ارزیابی می کنید گفت: از اول درجریان طرحی که اصولگرایان به منظور اتحاد در مورد آن به اجماع رسیدند بوده ایم و در راستای توصیه هایی که مقام معظم رهبری ارائه می دادند اعضای برجسته اصولگرایی را به اتحاد توصیه می کردیم.

وی ادامه داد: در نتیجه این توصیه‌ها 3 جناح پیروان خط امام و رهبری، رایحه خوش خدمت و ایثارگران در کنار هم آمده و تشکیل گروه 6 نفره را پایه ریزی کردندکه با توافق و تصمیمات این گروه، 5 نفر به عنوان حکم نیز انتخاب شدند که به‌عنوان مرضی الاطراف مورد قبول تمام گروه‌ها و جناح های اصولگرا قرار گرفتند.

یزدی اضافه کرد: ظاهرا به دلیل کوچک بودن استان قم این استان با سایر استان های دیگر تفاوت داشت و آن اینکه اعضای 6 نفره در این استان به 3 نفر و اعضای 5 نفره به 2‌نفر تقلیل پیدا کرد.

وی درباره موضع جامعه مدرسین درباره این تصمیمات تاکید کرد که جامعه مدرسین فقط نقش ناظر را دارد و هیچ کاندیدایی را معرفی نخواهد کرد.

غلط در دیکته نانوشته

وی درباره ارزیابی جامعه مطبوعش از عملکرد دولت گفت: در کل عملکرد دولت نهم را مثبت می دانیم اما این بدان معنا نیست که هیچ ایرادی در عملکرد این دولت وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به این مثل معروف که دیکته نانوشته غلط ندارد افزود: در هر صورت وقتی عملی صورت می گیرد ممکن است ایراداتی هم بدان وارد شود. دولت نهم در بازگرداندن و خنثی کردن جریاناتی که در دولتهای قبلی صورت می گرفت موفق بود. سفرهای استانی این دولت و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود بسیار مفید است. پرداختن به مسائل دینی و فرهنگی و توجه به مساجد از نکات مثبت دولت نهم است.

یزدی تاکید کرد: این تعاریف به معنای آن نیست که مشکلی وجود ندارد گرانی، تورم و
گلایه های مردم از این موارد است.

دخالت در امور سیاسی

رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه معنای سیاسی بودن این جامعه این نیست که در ریز مسائل وارد شود و موضع هدایت و ارشاد دارد گفت: دخالت جامعه در امور سیاسی به معنای تداخل در کار وزارت‌ها نیست و جامعه مدرسین به‌عنوان یک وظیفه روحانی و شرعی نقش هدایت و ارشاد دارد.

وی گفت: گاهی ممکن است از یک وزیر دعوت کنیم و درباره اتفاقاتی که در وزارت مطبوعش رخ داده است به بحث بنشینیم که نمونه آن بحث و گفت‌وگو با رئیس سازمان صدا وسیما درباره برنامه‌ها و سریال هایی بود که در ماه رمضان ازشبکه سیما پخش می شد.

یزدی اضافه کرد: سیاست جاری ما دخالت در امور مسئولان نیست و دخالت در امور قانون‌گذاران هم نیست اما تماشاگر مسائل هم نیست.

مسئله سخنگو

آیت الله یزدی درباره معرفی سخنگویی برای جامعه مطبوعش گفت: با وجود اینکه در اساسنامه جامعه مدرسین تعیین سخنگو ذکر شده است اما در حال حاضر سخنگوی رسمی نداریم.

وی ادامه داد: از زمانی که سید محمدغروی مسئولیت سخنگویی این جامعه را واگذار کردند فعلاً هیچ سخنگویی تعیین نشده است و اگر ضرورت انعکاس مطلبی احساس شود برحسب اهمیت از طریق رئیس، نواب رئیس یا دفتر جامعه اعلام خواهد شد.

یزدی تاکید کرد: اگرچه با توجه به اینکه کاندیدایی برای انتخابات نداریم در آستانه انتخابات نیازی به سخنگو احساس نمی‌شود.

کد خبر 35058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز