گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و همکاری است و مسیری را که آقای لاریجانی به خوبی در 2 سال گذشته طی کرده‌اند، ادامه خواهیم داد.

سعید جلیلی پس از گفت‌وگوهای هیأت عالی‌رتبه هسته‌ای ایران با خاویر سولانا در سخنانی که ایرنا خبر آن را منتشر کرد به خبرنگاران گفت: مذاکره و همکاری، رویکرد اصلی ایران است.

وی افزود: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری طرفین وجود دارد که لازمه آن رفع سوءتفاهم‌هاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: موضوعاتی که امروز به عنوان چالش بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح می‌شود، قابلیت آن را دارد که به عنوان یک فرصت مطرح شود.

سیاست همیشگی

علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی هم که در مذاکرات رم حضور داشت، پس از پایان این گفت‌وگوها تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکره حمایت می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال ایرنا مبنی بر اینکه آیا شما از برقراری مذاکرات با گروه 1+5 حمایت می‌کنید، گفت: ما همواره بر مذاکره تاکید داریم و دنبال ماجراجویی و دردسر نیستیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به‌سؤالی درباره تاثیر تغییر دبیری شورای عالی امنیت ملی در موضع ایران گفت: مکانیزم تصمیم‌گیری در ایران ساختاری دارد که از ثبات برخوردار است.

دلیل کناره‌گیری

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به استعفای شما، چگونه از متحدبودن مسئولان خود سخن می‌گویید، تصریح کرد: صحبت‌های زیاد و متنوعی درباره من مطرح شده است؛ برخی دلیل استعفای مرا مسائل شخصی بیان کردند، اما هرچه به خود نگاه می‌کنم، می‌بینم که مساله شخصی وجود ندارد.

لاریجانی افزود: برخی نیز می‌گویند به خاطر حضور در انتخابات مجلس استعفا داده‌ام که این امر نیز درست نیست، چون می‌توانستم در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی باشم و همزمان نیز نماینده مجلس بشوم، همانطور که آقای روحانی نیز زمانی هم نماینده مجلس بود و هم دبیر شورا.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مسایل دیگری نیز از جمله وجود اختلافات وسیع در ایران به عنوان دلایل استعفای من در رسانه‌های خارجی مطرح شده است که نمی‌خواهم عیش شما رسانه‌های خارجی را ناقص کنم، تا اگر ابتهاجی دارید، ادامه دهید.

لاریجانی تاکید کرد: شما رسانه‌های خارجی به آنچه توجه نکردید، متدولوژی تصمیم‌سازی در ایران است.

دور بعدی مذاکرات

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان مذاکرات رم درباره برنامه هسته‌ای ایران، این گفت‌وگوها را سازنده خواند و گفت: احتمالا دور بعدی مذاکرات تا قبل از پایان ماه نوامبر (قبل از 10 آذر) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کریستینا گالاچ، سخنگوی سولانا هم با بیان اینکه گفت‌وگوهای رم پیش از استعفای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تنظیم شده بود، شرکت لاریجانی  در این گفت‌وگوها را بسیار عمیق خواند. وی تأکید کرد که هدف از این دیدار، ایجاد چارچوبی برای آغاز مذاکرات رسمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بود.

دیدار با پرودی

جلیلی و لاریجانی در ادامه سفر به ایتالیا برای مذاکره با سولانا، بعدازظهر چهارشنبه دوم آبان با رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مهر، سولانا نیز عصر دیروز در دیداری جداگانه با پرودی دیدار کرد.

از سوی دیگر، ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه در حاشیه سمپوزیوم ایتالیایی- آمریکایی درباره مالکیت معنوی در رم با تاکید بر اینکه اراده ایران و اروپا بر انجام مذاکرات قرار دارد، بر تامین شرایط لازم در سطح بین‌المللی برای این گفت‌وگوها تاکید کرد.

کد خبر 34863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز