یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

فریبا خانی: می‌توانیم خودمان را این‌گونه معرفی کنیم: «ما انسان‌های زباله‌ساز.» تازه ما ایرانی‌ها بیش‌تر از مردم بسیاری از کشورهای دنیا زباله تولید می‌کنیم.

دوچرخه شماره ۸۴۳

دوچرخه شماره ۸۴۳

دومين جشنواره‌ي هنر بازيافت قزوين

زباله‌ها حجم‌ بزرگي از زمين را اشغال كرده‌اند و ديگر ما آدم‌هاي زباله‌ساز نمي‌دانيم چه‌كاركنيم. هنرمندان سراسر دنيا از جمله ايران با استفاده از زباله‌ها و مواد دور ريز و تبديل آن‌ها به اثر هنري سعي دارند به آدم‌ها درباره‌ي توليد زباله تذكر بدهند.

اين آثار هنري قرار است به ما تلنگر بزنند. به اين هنر «جانك آرت» ( Junk Art) گفته مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

«چيدمان»، اثر جول دالسون

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

اثر مارسل دوشان

در ايران هم‌زمان با كشورهاي ديگر، هنرمنداني مثل «ژازه تباتبايي» و «پرويز تناولي» آثار متنوع و جذابي مخصوصاً آثار حجمي تأمل برانگيزي ساخته‌اند. «احمد نادعليان» هم كارهاي بسيار خوبي دارد.

اثري هنری‌ که از مواد بی‏مصرف، دورریزها، ضایعات و آشغال‏های بی‏ارزش ساخته شده باشد، از امكاني جديد در عرصه‌ي هنري خبر مي‌دهد؛ اين‌كه ما تنها مسئول توليد دورريزها نيستيم و بايد به سرنوشت آن‌ها نيز توجه كنيم و باز از‌آن‌ها براي خلق اثر هنري استفاده كنيم. واژه‌ي جانك آرت را برای نخستین‌بار «لارنس آلووی» منتقد هنری، در سال 1961 به‏ کار برد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

اثر رائول هاوسمان

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

اثر ژازه تباتبايي

 

در ايران نيز، جشنواره‌هاي گوناگوني در تهران و شهرهاي ديگر برگزار شده است. در اين جشنواره‌ها هنرمندان سعي كرده‌اند با استفاده از زباله‌ها و دورريختني‌ها، اشيا و آثار خلاقانه‌اي بيافرينند.

در مركز آموزش تخصصي و نمايشگاه دائمي سازمان مديريت پسماند هم آثار هنري ساخته‌شده با مواد دور‌ريختني به تماشا گذاشته شده تا يادمان بيندازند كه به سلامتي كره‌ي زمين بيش‌تر اهميت  بدهيم و بيش‌تر به تأثير رفتارمان بر محيط اطراف خود  توجه كنيم.

دوچرخه شماره ۸۴۳

  • تابلوهايي با پيام كمك به زمين

چندي پيش 11 تابلو با موضوع‌هاي محيط‌زيستي در بوستان نياوران نصب شد. اين تابلوها با لوح‌هاي فشرده‌ي شكسته و ديگر مواد بازيافتي تهيه شده بودند تا شعاري را منتقل كنند؛ اين‌كه «‌بياييد به فكر زمين باشيم. جنگل‌ها را ويران نكنيم. به گياهان احترام بگذاريم و زباله توليد نكنيم.»

سيده‌مهشيد محمدي، مسئول آموزش اداره‌ي بازيافت شهرداري منطقه‌ي يك شهرداري تهران در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «اين تابلوها به همت خانه‌ي بازيافت منطقه‌ي يك شهرداري تهران و به دست خانم تقي‌خاني درست شده‌اند.

اين هنرمند سعي كرده است با تكه‌هاي لوح‌هاي فشرده كه شكسته شده، اين آثار را خلق كند و به‌نوعي اين پيام را دارد كه مراقب محيط‌زيست باشيم و كم‌تر پسماند توليد كنيم.»

او به خانه‌‌ي بازيافت اشاره مي‌كند: «‌خانه‌ي بازيافت شهرداري منطقه‌ي يك، فعاليت‌هاي گوناگوني را در حال برگزاري دارد. آموزش كودكان و نوجوانان و برگزاري كارگاه‌هاي ساخت با وسايل دورريختني از جمله‌ي اين كارهاست.»

او مي‌گويد: «با كمك كودكان و نوجوانان كاغذهاي باطله را در دستگاهي ريخته و خمير كاغذ توليد مي‌شود و مسير تهيه‌ي كاغذهاي بازيافتي از كاغذهاي باطله را به كودكان ونوجوانان آموزش مي‌دهيم.»

او مي‌گويد: «همه‌ي وسايل در اين خانه‌ي بازيافت از مواد دورريختني ساخته شده است.» به هرحال اگر گذرت به بوستان نياوران افتاد به تابلوهاي آبي و پيام‌هايشان خوب فكر كن.

کد خبر 344310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha