آیا هیچ‌وقت مادر یا مادر‌بزرگت، پدر یا پدربزرگت‌ درباره‌ی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایشان با تو صحبت کرده‌اند؟ به تو درباره‌ی «یک‌قل‌دو‌قل» چیزی گفته‌اند؟ یا این‌که می‌دانی«هفت‌سنگ» چه بازی هیجان‌انگیزی است؟

دوچرخه شماره ۸۴۱

آيا تا‌به‌حال به فتح خانه‌هاي«لي‌لي» فكركرده‌اي؟ اصلاً مي‌داني كه ما يك عالم توليد كننده‌ي اسباب‌بازي در كشورمان داريم. مي‌داني كه توليدكنندگان ايراني هر‌روز كارهاي تازه‌اي توليد مي‌كنند؟

اگر دلت مي‌خواست از دنياي بازي و اسباب‌بازي‌ها سر دربياوري حتماً بيا سفري به شهر اسباب‌بازي‌ها مي‌كردي.

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

 

دومين جشنواره‌ي ملي اسباب‌بازي به همت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، از 18 مرداد 95 آغاز به‌كار كرد و فعاليت آن تا 22 مرداد در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري در خيابان حجاب ادامه داشت.

اين جشنواره با مشارکت بیش از 60 تولیدکننده، طراح، واردکننده، مؤسسه‌ی فرهنگی و خیریه‌های مرتبط با کودکان برپا شده‌ و شعار جشنواره هم اين است: «من هم بازي، تو هم بازي»

مجتبي‌ دانشور، مدیرکل روابط‌‌عمومی و امور بین‌الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درباره‌ي بخش‌هاي مختلف جشنواره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «هر‌روز، در بخش علمي جشنواره، دو يا سه كارگاه و نشست تخصصي با موضوع‌هاي متنوعي تشكيل مي‌شود.»

به گفته‌ي او «ترويج بازي‌هاي ايراني يكي از كاركرد‌هاي اين جشنواره است كه در سالن تيمچه، فضايي فراهم شده تا كودكان و نوجوانان بتوانند با بازي‌هاي سنتي آَشنا ‌شوند، اطلاعات لازم را درباره‌ي اين بازي‌ها دريافت كنند و البته مهم‌تر اين‌كه مي‌توانند از تجربه‌ي بازي و رقابت در بازي‌هاي ايراني لذت ببرند.»

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

 

دانشور هم‌چنين مي‌گويد: «در سال گذشته 300 طرح توليدي ثبت‌ شده كه در  شش گروه، داوري مي‌شوند و در پايان، عصر جمعه 22 مرداد، به بهترين‌هاي هر‌گروه جوايزي اهدا خواهد شد.»

برخي از توليدكنندگان داخلي، به حضور اسباب‌بازي‌هاي خارجي در اين جشنواره اعتراض داشتند كه دانشور، در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «صنعت اسباب‌بازي بسيار گسترده است و ما هنوز نمي‌توانيم نيازهاي كشور را خودمان به تنهايي تأمين كنيم.

به‌همين دليل بخش عمده‌ي اسباب‌بازي‌هاي ما وارداتي هستندو ناگزير بخشي از نمايشگاه به اسبا‌ب‌بازي‌هاي وارداتي اختصاص مي‌يابدكه از شوراي نظارت بر اسباب‌بازي مجوزدريافت كرده‌اند. به نظر من همه‌ي اسباب‌بازي‌هاي وارداتي بد نيستند و برخي هم بسيار خلاقانه‌‌اند.»

او در ادامه گفت: «يكي از اهداف اين جشنواره ايجاد زمينه‌هاي ارتباط بين توليدكنندگان و ايده‌پردازان بود.»

در اين جشنواره غرفه‌هاي رنگارنگي مي‌ديديم. از غرفه‌هاي باغباني گرفته تا بيمه‌ي كودكان و نوجوانان، از بازي‌هاي فكري تا بازي‌هاي سنتي و ايراني.

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

 

شكوفه سربندي، مسئول غرفه‌ي  باغباني كودك و نوجوان به ما مي‌گويد: «حوزه‌ي كشاورزي حوزه‌ي گسترده‌اي است و شركت طراحان طبيعت ترنج سعي دارد با ارائه‌ي بسته‌ها و وسايل كشاورزي، كودكان و نوجوانان را به كشاورزي علاقه‌مند كند.»

راستي، اگر اسباب‌بازي‌هاي سالمي داشتي كه ديگر با آن‌ها بازي نمي‌كردي مي‌توانستي آن‌ها را در اين جشنواره به غرفه‌ي گروه هنر و سلامت هديه كني.

اين گروه در پي تجهيز و راه‌اندازي اتاق‌هاي بازي بيمارستان‌هاست و غرفه‌اي در اين جشنواره دارد تا بتواند چنين اسباب‌بازي‌هايي را دريافت مي‌كند. در اين جشنواره هم‌چنين سامانه‌ي ثبت الكترونيكي مراكز عرضه‌ي اسبا‌ب‌بازي هم راه‌اندازي شده است. 

كتاب‌هاي سخنگوي ‌آموزشي، كارت‌هاي آموزشي، بازي‌هاي فكري و... از ديگر محصولات ارائه شده در اين جشنواره هستند. آذر پيرا، يكي از غرفه‌داران مي‌گويد: «بازي‌كار كودك، عنوان غرفه‌ي ماست. ما فلش‌كارت‌هاي آموزشي توليد مي‌كنيم.»

در محوطه‌ي خارجي نمايشگاه شهاب‌راكت‌ها  به آسمان مي‌پرند. آن‌ها هم اسباب‌بازي‌هايي هستند كه به همت يكي از شركت‌هاي ايراني توليد شده‌اند. عروسك‌هاي دست‌ساز و دوقلوي«آويشن» و «زعفران» هم در اين‌جا ‌حضور دارند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

 

غرفه‌ي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم بازي‌هاي مختلفي ارائه كرده است. زهرا عطايي، مسئول غرفه‌ي كانون مي‌گويد: «امسال در اين غرفه عروسك «باران‌خواه» را عرضه كرده‌ايم. عروسكي كه كاردستي است و از چوب و پارچه ساخته شده.

كتاب‌هاي كاردستي هوش و كاردستي‌هاي مقواهايي مثل اريگامي با ابزارهايشان، از ديگرتوليدات كانون پرورش هستند.» او ادامه مي‌دهد: «متأسفانه والدين آن‌قدر كه بايد براي بچه‌ها وقت نمي‌گذارند و اين قبيل بازي‌ها را به فرزندانشان معرفي نمي‌كنند.»

«رنگينه‌ي جادويي» هم اسباب‌بازي تازه‌اي است كه در چهار بسته‌بندي متفاوت در غرفه‌ي كانون پرورش فكري عرضه مي‌شود. اين اسباب‌بازي با قطعه‌هاي كوچك ساخته شده از ذرت طبيعي، مي‌تواند بچه‌ها و بزرگ‌ترها را سرگرم كند.

كافي است يك طرف هر قطعه را كمي تر كنيم تا دو قطعه به هم بچسبند و آن‌وقت شكل‌هاي گوناگون با آن‌ها بسازيم.

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

 

خانه‌، قلعه و ترن‌هاي مقوايي توليد‌شده در شركت «منو بساز» هم جالب‌توجه هستند. مسئول اين غرفه به خبرنگار ما مي‌گويد: «اين محصولات از مقواي كارتن درست شده‌اند و فضاي امني براي كودك ايجاد مي‌كنند. بچه‌ها مي‌توانند در اين خانه‌هاي مقوايي رنگ‌آميزي كنند تا در آرايش خانه‌ي مقوايي‌شان نقش داشته باشند.»

در سالن تيمچه هم نوجوانان مشغول بازي‌هاي ايراني بودند؛ هفت‌سنگ‌، لي‌لي، زو، يك‌قل و دو‌قل و...

مژگان دلپذير، مربي كانون پرورش فكري و مسئول يكي از اين غرفه‌ها مي‌گويد: «خيلي از اين بازي‌ها به‌خاطر تبلت و بازي‌هاي الكترونيكي فراموش شده‌اند؛ اما وقتي اين بازي‌ها را به بچه‌ها آموزش مي‌دهيم با آن‌ها ارتباط مي‌گيرند. در ضمن اين بازي‌ها تمركز و حركت بچه‌ها را تقويت مي‌كند.»

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

عكس‌ها: محمود اعتمادي

 

در بخشي ديگر، به والدين بچه‌ها درباره‌ي معرفي كتاب‌هايي با موضوع بازي‌ها و مهارت‌هاي آن، مشاوره داده مي‌شد.

کد خبر 342844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha