مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

حدود 9 ماه است که شهروندان تهرانی، با یک عدد سه رقمی جدید آشنا شده‌اند و پس از سالها که شهروندان با شماره 110 به عنوان منجی امنیت آشنا شده‌اند به تدریج به شماره 137 به عنوان سامانه شهری و پایگاه مدیریت واحد درخواستهای مردمی شهرداری تهران اعتماد کرده‌اند.

به گزارش سما ، سامانه مدیریت شهری شهرداری تهران (137) ، با هدف تحقق مدیریت واحد شهری و تسریع در رسیدگی به امور شهروندان ، راه اندازی شده است.

سامانه مدیریت شهری (137) چیست؟

این سامانه که آن را سامانه مدیریت شهری نیز می‌گویند به عنوان پلی میان شهرداری و مردم درصدد پاسخگویی به شهروندان در مورد مشکلات و نیازهای آنان در زمینه‌های مرتبط با شهرداری است.

بنابراین هریک از شهروندان در سطح شهر تهران چنانچه هر نوع مشکل و یا درخواستی در رابطه با فعالیتهای شهرداری داشته باشند می‌توانند به طور شبانه‌روزی با سه عدد 137 تماس بگیرند و آن را مطرح کنند.

 آنچه خدمات این سامانه را متمایز می‌کند آن است که تماسهای انجام شده پس از 48 ساعت قابل پیگیری است و چنانچه به آن رسیدگی نشده باشد فرد می‌تواند علت عدم انجام آن را پیگیری و از جزئیات آن مطلع شود.

چرا این سامانه به وجود آمد

مدیریت واحد شهری که یکی از دغدغه‌های اصلی کلان‌شهر تهران  است، از جمله اهدافی بود که موجب را‌ه‌اندازی این سامانه شد. شهرهای بزرگ دنیا به دلیل وجود مدیریت واحد، کمتر شاهد تداخل میان بخش‌های مختلف خدماتی در سطح شهر هستند.

مساله‌ای که در تهران بر خلاف همه جای دنیا وجود ندارد و مشکلات میان سازمان‌های مختلف، همیشه وجود داشته و به عنوان بزرگترین مانع در رفع مشکلات، برطرف نشده است.

سامانه 137 با این هدف کلان و برای رفع مشکلات خدماتی و به تدریج غیرخدماتی و در راستای رسیدن به مدیریت واحد شهری به وجود آمد.

 بیشتر پیام‌های دریافت شده توسط سامانه 137 خدماتی است، که هریک در 35 دسته تقسیم می‌شوند و شامل زیرشاخه‌های مختلف است.

در حال حاضر حدود 340 پیام شهری در روز دریافت می‌شود، که گاهی این مشکلات فقط مربوط به شهرداری نیست. اما این سامانه با جمع‌آوری دقیق آنها و ارجاع به اداره مربوطه درصدد است تا پس از مدتی، نیاز به مدیریت واحد شهری را مطرح کند.

برای اطمینان از رسیدگی به درخواست‌های مردم در این سامانه دو راه وجود دارد: حدود 20 درصد پیام‌ها به صورت مستقیم و با حضور افراد در محل رسیدگی می‌شود.

همچنین گروهی 18 نفره نیز از طریق ارتباط با عده‌ای از شهروندان که با این سامانه تماس گرفته‌اند، رسیدگی و یا عدم رسیدگی به آنها را پیگیری و در صورت تخلف به شهرداری منطقه و بازرسی ارجاع  می‌دهند.

از 650 هزار پیام دریافتی که از تاریخ سوم دی سال 84 ثبت شده است بیشترین آمار 4 هزار پیام در روز و کمترین پیام 300 پیام در روز بوده است و جای امیدواری دارد که چنانچه نگاه مردم نسبت به سامانه 137 تغییر و به آن اعتماد وتوجه بیشتر نماید، بسیار گسترده‌تر از حال حاضر این آمار افزایش خواهد داشت.

بر طبق آمار 60 درصد بازخورد مردمی که با سامانه تماس داشته ‌‌اند مثبت بوده است و امید می‌رود که با گذشت زمان با همکاری مردم و خدمات بهتر توسط این سامانه، در باور عمومی شهروندان نهادینه شده و اعتماد قلبی نسبت به آن در شهروندان تقویت شود.

کد خبر 3376

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز