محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تمرکز زیادی بر راه‌اندازی و ایجاد سایت‌های اینترنتی در حوزه گردشگری دارد.

گردشگری - شیراز

اين سايت‌ها در مجموعه‌اي با عنوان گردشگري الكترونيك ايجاد شده‌اند تا علاوه بر نمايش جاذبه‌هاي گردشگري ايران گامي در جهت جذب گردشگر خارجي و تسهيل در ورود آنها به كشور برداشته شود. متوليان گردشگري در آن سازمان نيز ايجاد سايت‌هاي اينترنتي و حضور فعال در شبكه‌هاي مجازي براي ترغيب گردشگران خارجي براي سفر به ايران را از اولويت‌هاي خود اعلام كرده‌اند.

پروسه آزمايشي ايجاد شبكه‌هاي مجازي گردشگري در كشور در شرايطي آغاز شده است كه سايت‌هاي راه‌اندازي شده توسط بخش دولتي هنوز نتوانسته‌اند آنطور كه بايد در صنعت گردشگري ايران خودنمايي كنند. بيشتر سايت‌هاي اينترنتي ايجاد شده در حوزه گردشگري نيز به زبان فارسي است و از اين جهت كاربران غيرايراني توان زيادي براي استفاده از آنها ندارند.

  • پديده نوين در گردشگري بدون سازوكار مشخص

محمدتقي كباري كارشناس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران در اين خصوص كه گردشگري الكترونيك تا چه اندازه قادر به جذب گردشگر به ايران و تسهيل ورود گردشگران به ايران است به همشهري گفت: درست است كه جهان به سمت تكنولوژي و نوگرايي رفته، اما وجود زيرساخت‌ها براي اقداماتي اينچنيني مهم است كه تاكنون در ايران آنطور كه بايد مهيا نبوده است.

به گفته محمدتقي كباري، در گردشگري الكترونيك، گردشگران مي‌توانند با استفاده از سيستم الكترونيك رزرو هتل، خريد پكيج سفرها، دريافت ويزا و خدمات سفر را انجام دهند كه در اين روش كاغذبازي‌هاي رايج و حضور فيزيكي گردشگر در دفاتر گردشگري حذف مي‌شود. وي افزود: مشكلات مربوط به ايجاد سايت‌هاي اينترنتي خدمات الكترونيك گردشگري به‌دليل جديد بودن اين پديده در ايران موجب شده است كه شكايات زيادي به انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران برسد. كباري بسياري از شكايات ارسال شده به دفتر اين انجمن را درخصوص خريد و فروش اينترنتي بليت‌هاي پروازي اعلام كرد كه نه دفاتر هواپيمايي آن‌را فروخته‌اند نه آژانس‌هاي گردشگري كه خريدها در سايت‌هاي اينترنتي انجام شده است و مشخص نيست چه فردي فروش بليت را برعهده داشته است.

  • سوءاستفاده از ناآگاهي مردم در گردشگري مجازي

چالش گردشگري الكترونيك در ايران آنجا بيشتر شده است كه مشخص نيست خدمات گردشگري از جانب چه شخصي ارائه مي‌شود. به‌عنوان مثال در رسيدگي به شكايات مشخص شده است كه افرادي با ايجاد يك دامنه اينترنتي و همچنين با بهره‌گيري از يك خط تلفن اقدام به كلاهبرداري از گردشگران در فضاي مجازي كرده و خدمات غيرواقعي در اختيار گردشگران قرار داده‌اند. كارشناس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري گفته است كه اين انجمن مذاكراتي با پليس فتا براي جلوگيري از كلاهبرداري‌هاي اينترنتي در پوشش ارائه خدمات گردشگري داشته و اين مذاكرات هنوز در مراحل ابتدايي است.

كباري مي‌گويد: از آنجا كه موضوع گردشگري الكترونيك در ايران در گام‌هاي نخست است و هنوز فعاليت تأييد شده محسوب نمي‌شود عده‌اي از ناآگاهي مردم سوءاستفاده مي‌كنند و خودشان را آژانس معرفي مي‌كنند و مي‌گويند كه بليت هواپيما يا پكيج تور مي‌فروشند و پس از آن نيز در قبال خدمات پاسخگو نيستند. به‌عنوان مثال، يك‌نفر در خانه‌اش با يك گوشي موبايل با راه‌اندازي يك سايت جعلي درپوشش فعاليت گردشگري از مردم كلاهبرداري مي‌كند.

  • مذاكره با پليس فتا براي مقابله با متخلفان

محمدتقي كباري كارشناس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران گفت: با پليس فتا صحبت‌هايي كرده‌ايم و هماهنگي‌هاي اوليه هم انجام شده است. اما در شرايط فعلي مشكل ناهماهنگي وجود دارد. مثلا موضوع شكايات را با پليس فتا در ميان مي‌گذاريم اما آنها مي‌گويند بايد سازمان ميراث فرهنگي پيگيري كند. موضوع را با سازمان در ميان مي‌گذاريم، آنها مي‌گويند بايد حتما يك شخص حقيقي يا آژانس وجود داشته باشد كه بتوانيم با او برخورد و او را ملزم به پاسخگويي كنيم. درحالي‌كه جرم در فضاي مجازي اتفاق افتاده و هيچ فرد حقيقي وجود ندارد. بنابراين يك مقدار سازوكار گردشگري الكترونيك هنوز مشخص نيست.

کد خبر 337109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha