محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی به همشهری گفت که تحویل هواپیماهای جدید تأثیر مستقیم بر صنعت گردشگری ایران دارد به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مجوز فروش هواپیماهای ایرباس به ایران هنوز نهایی نشده است.

هواپیماهای جدید ۸سال دیگر می‌آیند

براساس بند ششم سند چشم‌انداز 20ساله كشور، ايران بايد تا پايان سال 2025با فراهم كردن زيرساخت‌ها، زمينه ورود 20ميليون گردشگر خارجي را به كشور فراهم كند. هدف از تدوين اين بند از برنامه سند چشم‌انداز، كسب جايگاه اول اقتصادي در سطح منطقه آسياي جنوبي و غربي با تكيه بر رشد مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل در صنعت گردشگري است. اين درحالي است كه بنا به اعلام مسئولان هم‌اكنون ورودي گردشگران خارجي به ايران اندكي بيش از 5ميليون گردشگر است. براين اساس هر سال بايد بالغ بر 2ميليون و 200هزار گردشگر خارجي به تعداد گردشگران ورودي اضافه شود تا ميزان گردشگران ورودي به كشور در سال 2025ميلادي به 20ميليون گردشگر و 25ميليارد دلار درآمد برسد.

  • تأثير مستقيم ايرباس‌ها بر صنعت گردشگري ايران

جذب اين تعداد گردشگر به ايران اما نيازمند زيرساخت‌هاي جدي در حوزه گردشگري است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي در سخنان پيشين خود بارها اعلام كرده است كه ايران نيازمند ساخت هتل‌هاي 4و 5ستاره است و برهمين اساس انقلاب هتل‌سازي‌ در كشور آغاز شده است. جداي از هتل‌ها اما ناوگان حمل‌ونقل هوايي كشور نيز نياز به نوسازي و ايمني بيشتر دارد. ناوگان حمل‌ونقل هوايي يكي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري در هر كشوري است و بر همين اساس نيز پس از پايان تحريم‌ها بزرگ‌ترين قرارداد خريد هواپيما بين ايران و فرانسه به امضا رسيد تا 120هواپيماي ايرباس فرانسوي به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي وارد خطوط پروازي ايران شوند. حسن روحاني رئيس‌جمهور در سفر خود به پاريس قرارداد خريد اين تعداد هواپيماي مسافربري را به امضا رساند. اما اينكه هواپيماهاي جديد چه زمان تحويل ايران مي‌شوند هنوز جاي بحث است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در مراسم افطار فعالان صنعت گردشگري در گراندهتل شهرك سينمايي غزالي به همشهري گفت كه در تازه‌ترين جلسه اعضاي كانون ملي هماهنگي گردشگري، اعضاي اين كانون از هجوم گردشگران خارجي به ايران و نبود ظرفيت خالي هتل‌ها خبر دادند. مسعود سلطاني‌فر همچنين تأكيد كرد كه ورود هواپيماهاي جديد به ناوگان حمل‌ونقل هوايي كشور تأثير مستقيم بر صنعت گردشگري ايران دارد.

  • 8سال تا ورود هواپيماهاي جديد به ايران

علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي كشوري نيز در حاشيه مراسم افطار گراند هتل به همشهري گفت كه مجوزها و فاينانس ورود هواپيماهاي جديد به ايران هنوز نهايي نشده است.

او در پاسخ به اين سؤال كه چه اتفاقي بايد بيفتد تا هواپيماهاي جديد وارد خطوط هواپيمايي ايران شوند؟ افزود: در نخستين مرحله فروشنده هواپيماهاي ايرباس به ايران بايد براي قطعات آمريكايي از آمريكا مجوز بگيرند كه هنوز مجوز قطعات صادر نشده است. عابدزاده افزود: صدور مجوزها زمانبر است ضمن آنكه براي تأمين منابع مالي نيز بايد با فروشنده توافق شود كه تأمين مالي به‌صورت اجاره به شرط تمليك و يا به‌صورت فاينانس است.

وي با اعلام اينكه مذاكرات خريد هواپيماها توسط شركت‌هاي هواپيمايي و تجاري انجام مي‌شود و سازمان هواپيمايي كشوري ناظر بر كيفيت هواپيماهاي جديد است، گفت: ورود هواپيماهاي جديد به ناوگان حمل‌ونقل هوايي ايران حدود 8سال زمان مي‌برد چون بايد ابتدا ساخته شوند.

وي ورود هواپيماهاي جديد ايرباس به سيستم حمل‌ونقل هوايي ايران را در توسعه ملي كشور و افزايش توليد ناخالص ملي تأثيرگذار خواند و افزود: در كشورهاي داراي حمل‌ونقل هوايي پيشرفته، ورود هواپيماهاي جديد تا 9درصد به‌طور مستقيم بر توليد ناخالص ملي آنها تأثير دارد و در صنعت گردشگري نيز رقمي معادل 25درصد از توليد ناخالص ملي نصيب درآمدهاي ملي مي‌شود.

به گفته علي عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، جمعيت ايران بيش از 80ميليون نفر است كه ظرفيت قابل توجهي براي سفرهاي هوايي هستند و علاوه بر اين جمعيت، گردشگران آسيايي، اروپايي و آمريكاي شمالي نيز مشتاق سفر به ايران شده‌اند و بايد امكانات لازم ازجمله حمل ونقل هوايي و هتل براي سفر آنها فراهم شود.

کد خبر 337374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار