محمد باریکانی: تعداد گردشگر ورودی به کشور تا پایان سال ۹۴و ابتدای ۹۵به رشد بیش از ۱۲درصد رسیده است .

هتل-گردشگری

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور ارزيابي خوبي از رشد ورود گردشگران خارجي به ايران داشت و گفت كه « اين شرايط براي ايران در وضعيتي به‌دست آمده كه نرخ ورود گردشگر خارجي در كشورهاي ديگر 4/6 درصد بود.»

بند ۶ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تأكيد كرده است كه هدف كشور كسب جايگاه اول اقتصادي در منطقه آسياي جنوبي و غربي با تكيه بر رشد مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل است. با توجه به اين بند، صنعت گردشگري ايران بايد در اولويت قرار بگيرد. با تكيه بر همين بند است كه صنعت گردشگري با برخورداري از ضريب اشتغال‌زايي بالا به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي رشد پرشتاب اقتصادي همراه با بهبود توزيع درآمد در كشور در اولويت قرار گرفته و رئيس‌جمهور بارها بر توسعه آن تأكيد كرده است. براساس برخي ارزيابي‌ها، ايران در بخش جاذبه‌هاي طبيعي و اكوتوريسم رتبه پنجم و در بخش جاذبه‌هاي تاريخي و باستاني رتبه دهم جهان را به‌خود اختصاص داده است. مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه براي افتتاح 2هتل به جزيره قشم سفر كرده بود به خبرنگاران گفته كه گردشگري ايران به 4بخش، ‌فرهنگي- تاريخي، گردشگري اقليم، مذهبي و سلامت تقسيم شده است. بدين‌ترتيب جذب گردشگر به ايران زير گروه اين 4بخش صورت مي‌گيرد.

  • نيازهاي صنعت گردشگري ايران

برخي كاستي‌هاي موجود در صنعت گردشگري ايران اين نگراني را ايجاد كرده است كه درصورت ناتواني در تأمين زيرساخت‌هاي گردشگري فرصت تاريخي درآمدزايي ايران از صنعت گردشگري از دست برود و اين بخش از اهداف چشم‌انداز 20ساله عقب بماند.رئيس سازمان ميراث فرهنگي بارها بر لزوم ساخت هتل‌هاي 4و 5ستاره در كشور تأكيد كرده است و در سفر اخير به قشم نيز بار ديگر اعلام كرد: افزايش احداث هتل‌هاي 4 و 5 ستاره ضروري است.

به گفته او براي از دست نرفتن فرصت تاريخي صنعت گردشگري ايران بايد بهبود خدمات و كيفيت هتل‌ها نيز در دستور كار قرار بگيرد. مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري كشور در پاسخ به همشهري سخن گفتن در اين خصوص را به زماني ديگر موكول كرد. ناصر گلدوست عضو هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي به همشهري گفته است كه كاستي‌هاي بخش خصوصي جز با مشاركت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در بخش خصوصي امكانپذير نيست. وي مهم‌ترين كاستي‌هاي موجود در صنعت گردشگري كشور را نبود سرويس‌هاي بهداشتي بين راهي در مسير شهرها، وضعيت نامناسب جاده‌ها و نبود امكانات اقامتي در كشور خواند و گفت: 30سال است كه از احداث توالت‌هاي بين راهي سخن گفته مي‌شود و دولت هم متولي امر است اما حتي شاهد پيشرفت 10درصدي اين بخش هم نبوده‌ايم. درصورتي كه افرادي در داخل و خارج از كشور هستند كه مي‌توانند احداث و بهره‌برداري از سرويس‌هاي بهداشتي بين راهي را تقبل كنند، ولي عدم‌هماهنگي موجب شد ابتدايي‌ترين نياز صنعت گردشگري مرتفع نشود.

به گفته او، هتل‌هاي دو ستاره و زنجيره‌اي در تمام دنيا وجود دارد كه كوچك و تميز ساخته مي‌شوند و قابل دسترسي براي عموم مردم هستند. اما چرا در ايران ساخته نشدند؟ چون وقتي بخش خصوصي حتي توان قيمت‌گذاري برمبناي عرضه و تقاضا را نداشته باشد به ساخت اين هتل‌ها ترغيب نمي‌شود.

  • گردشگري در سند چشم‌انداز

سند چشم‌انداز ۲۰ ساله كشور كه سال 1404به پايان مي‌رسد، تأكيدد دارد كه ايران بايد به درآمد سالانه ۲۰ ميليارد دلار دست يابد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز با توجه به همين سند گفته است كه با رشد 12درصدي ورود گردشگر به ايران 8ميليارد دلار درآمد از صنعت گردشگري نصيب كشور شده است. به گفته او، سهم جمهوري اسلامي تا ۱۰ سال آينده بايد به ۲۰ ميليون گردشگر با درآمد ۲۵ تا ۳۰ ميليارد دلار برسد.

کد خبر 331687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha