بند ۶سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور، متولیان گردشگری را ملزم کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۵ با فراهم کردن زیرساخت‌ها، به رقم ورود ۲۰میلیون گردشگر خارجی به کشور رسیده باشند.

اين بند با هدف تبديل شدن ايران به جايگاه اول اقتصادي منطقه تدوين شده است. بدين‌ترتيب تا پايان سال98 يعني كمتر از 3 سال آينده بايد 8ميليون گردشگر به ايران سفر كنند تا عقب‌ماندگي در تحقق اهداف سند 20ساله توسعه كشور جبران شود.

اردشير اروجي، كارشناس آمار و برنامه‌ريزي گردشگري ديروز به ايسنا گفته است كه بخش گردشگري 19درصد از تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20ساله كشور عقب است.

به گفته او، نبايد به اهداف و برنامه‌هاي ترسيم شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بي‌تفاوت بود و رشدهاي كمي كه اخيرا در صنعت گردشگري اعلام مي‌شود آن اندازه مهم نيست كه عقب‌ ماندگي از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله گردشگري كشور، اهميت دارد.

آنطور كه اين كارشناس آمار و برنامه‌ريزي گردشگري اعلام كرده است، پايان سال۹۴ بايد 7/5ميليون گردشگر خارجي به ايران جذب مي‌شد، درحالي‌كه طبق نرخ رشد ميانگين ۱۲ درصد كه سازمان ميراث فرهنگي براي 2‌سال اخير اعلام كرده است، شمار گردشگران ورودي به ايران در سال ۹۴ به ۶ ميليون و ۱۶۰ هزار گردشگر مي‌رسد كه البته اين عدد به‌دليل نبود نظام آماري دقيق و منسجم در اين بخش با ارفاق به‌دست آمده است.

اروجي كه خود در تهيه و تنظيم سند چشم‌انداز 20ساله توسعه كشور نقش داشته است، گفت: ايران بايد 1/5درصد از سهم گردشگران جهان را تا پايان سال ۱۴۰۴ به‌خود اختصاص بدهد و ۷‌صدم درصد درآمدي كه از ورود گردشگران خارجي در سال۱۳۸۳ به‌دست آورده بود را تا پايان برنامه به ۲ درصد برساند. به‌گونه‌اي كه در سال ۱۴۰۴ معادل ۲۵ ميليارد دلار از ورود گردشگر خارجي درآمد كسب شود.

  • 8سال زمان براي 20ميليون گردشگر

سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در 4 دوره زماني 5 ساله هدف‌گذاري شد. بر همين اساس و آنطور كه اروجي نيز اعلام كرده است، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، اين سند بخش گردشگري را ملزم كرده بود كه گردشگري ايران با نرخ رشد سالانه ۳۰ درصد پيش برود تا در پايان دوره زماني نخست، ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار گردشگر خارجي با درآمد يك‌ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار نصيب ايران شود.

از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ نيز صنعت گردشگري بايد با نرخ رشد سالانه ۲۰ درصد حركت مي‌كرد تا در پايان اين دوره زماني نيز تعداد گردشگران ورودي به كشور به ۶‌ميليون و ۵۰۰ هزار نفر و درآمد حاصل از آن به ۴ ميليارد و ۵۰۰‌ميليون دلار برسد.

از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نيز نرخ رشد سالانه ورود گردشگر به ايران بايد ۱۵ درصد باشد و در پايان اين دوره نيز ۱۳ ميليون گردشگر خارجي به ايران سفر كرده باشند و ۱۰ ميليارد دلار درآمد از محل گردشگري حاصل شود.

از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ نيز كه آخرين دوره زماني سند چشم‌انداز گردشگري است، نرخ رشد سالانه براي اين بخش ۱۰ درصد درنظر گرفته شده است و تعداد گردشگران ورودي به ايران بايد به ۲۰ ميليون گردشگر و ۲۵‌ميليارددلار درآمد برسد.

  • نياز ايران به يك ميليون و 600هزار گردشگر در سال

رشد مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل با تكيه بر صنعت گردشگري يكي از اهداف سند چشم‌انداز 20ساله توسعه اقتصادي كشور است. براساس اعلام رسمي سازمان ميراث‌فرهنگي تاكنون رقم 5ميليون و 200هزار گردشگر خارجي با توجه به گذشت نزديك به 10سال از انتشار سند چشم‌انداز 20ساله كشور ثبت شده است. ايران بايد تا پايان سال 1404 تعداد 20ميليون گردشگر خارجي را به كشور جذب كند و با احتساب عقب‌ماندگي از سند چشم‌انداز 20ساله تا 9سال آينده 15ميليون گردشگر به ايران سفر كرده باشند. بدين‌ترتيب هر سال بايد شاهد ورود يك ميليون و 600هزار گردشگر به كشور باشيم تا عقب‌ماندگي از سند چشم‌انداز 20ساله و تحقق اهداف اين سند جبران شود.

کد خبر 336971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha