روز ملی خلیج‌فارس در شرایطی در قشم و جزیره هرمز و جزایر جنوبی ایران گرامی داشته شد که طرح‌های گردشگری در جزایر جنوبی ایران بلاتکلیف رها شده و مردمان جنوب بهره‌ای از منافع اقتصادی گردشگری نبرده‌اند.

جزیره هرمز

بافت تاريخي در بوشهر وضعيت مناسبي ندارد. از كيش خبر مي‌رسد كه شهر باستاني حريره تنها بازمانده باستاني اين جزيره جنوبي دستخوش ساخت‌وسازهاي جديد مي‌شود و خاك و سنگ‌هاي رنگي و زيباي جزيره هرمز نيز غارت مي‌شود.

عليرضا دشتي‌زاده، رئيس دفتر توسعه گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم به وضعيت بلاتكليف جزيره هرمز اشاره كرده و به ايسنا گفته است كه جزيره هرمز خاك استراتژيك خليج‌فارس است اما در طول سال فقط يك روز آن هم در روز ملي خليج‌فارس ديده مي‌شود.

دشتي‌زاده گلايه‌هاي متعددي از بي‌توجهي به آثار و جزاير خليج‌فارس دارد. او مي‌گويد: خاك‌ها و سنگ‌هاي رنگين جزيره هرمز در كيف گردشگران ناآگاه مي‌رود و زنان جزيره به‌دليل نبود محلي براي عرضه محصولات صنايع‌دستي خود آنها را بدون بسته‌بندي مناسب در كنار قلعه پرتغالي‌ها به حراج مي‌گذارند.

به گفته او، تمامي محوطه‌هاي گردشگري جزيره هرمز رها شده‌اند و منفعت اقتصادي براي جامعه محلي ندارند. قلعه پرتغالي‌ها نيز وضعيت مناسبي ندارد. درحالي‌كه مي‌توان اين اثر تاريخي را تبديل به مركز جشنواره‌هاي ملي در خليج‌فارس كرد.

  • خليج‌فارس نامي در تاريخ تمدن جهان

جزيره‌ هرمز ۴۲ كيلومتر وسعت دارد و در ورودي خليج‌فارس و ۸كيلومتري بندرعباس واقع شده و جزيره قشم نزديك‌ترين جزيره به هرمز است.

اظهارات رئيس دفتر توسعه گردشگري منطقه آزاد قشم درخصوص وضعيت نامناسب گردشگري و ميراث فرهنگي جزاير جنوبي در شرايطي صورت گرفت كه همزمان با روز ملي خليج‌فارس، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي رئيس بنياد ايرانشناسي به قشم و هرمز سفر كردند تا هم در وصف خليج‌فارس سخن بگويند و هم موزه دائمي نقشه‌هاي تاريخي خليج‌فارس را در محل گلزار شهداي جزيره هرمز افتتاح كنند.

رئيس بنياد ايرانشناسي در همايش بين‌المللي خليج‌فارس، ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي پيش رو، كه به مناسبت روز ملي خليج‌فارس در قشم برپا شد گفت كه خليج‌فارس با ريشه ايران درهم آميخته و اين نام را تاريخ جهان و تمدن 2500ساله ايران برگزيده است.به گفته آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي، خليج‌فارس و جزاير آن نقش مهمي در خدمت‌رساني به ملت ايران و جهان در دوران پيش و پس از اسلام ايفا كرد.

  • موزه نقشه‌هاي خليج‌فارس در هرمز

علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز كه به‌منظور گشايش موزه دائمي نقشه‌هاي تاريخي خليج‌فارس در جزيره هرمز به استان هرمزگان رفته بود، در فرودگاه بندرعباس به خبرنگاران گفت كه اين موزه به‌منظور حفاظت از اسناد خليج‌فارس مانند عكس، موسيقي، سنت‌هاي بومي و ساير مدارك بنياد ملي خليج‌فارس راه‌اندازي مي‌شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خليج‌فارس را متعلق به تمام مردم ايران خواند و گفت: مردم بايد سهم بيشتري در برگزاري مراسم روز ملي خليج‌فارس داشته باشند. موزه دائمي نقشه‌هاي تاريخي خليج‌فارس كه در جزيره هرمز افتتاح شده است، داراي ده‌ها نقشه تاريخي معتبر از خليج‌فارس است. علي جنتي در حاشيه افتتاح اين موزه گفت: تمدن خليج‌فارس بسيار وسيع است كه نه‌تنها ايران، بلكه بخشي از كشورهاي جنوبي خليج‌فارس را نيز شامل مي‌شود. وي گفت: به‌عنوان ميراث‌داران تمدن خليج‌فارس، وظيفه خطيري براي حفظ و نگهداري آن داريم و بايد بكوشيم آثار خليج‌فارس را به درستي به جهانيان بشناسانيم. به گفته جنتي، از آنجا كه نام خليج‌فارس از جزيره هرمز نشأت گرفت، موزه دائمي نقشه‌هاي تاريخي خليج‌فارس نيز در همين جزيره برپا شده است.

کد خبر 332212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha