محسن قریب: با توجه به شرایط جدید و اقبال ایجاد شده برای سفر به ایران امید است که صنعت گردشگری ایران در سال آینده وضعیت بهتری پیدا کند.

شرايط برجام فضا را براي نشان دادن دوستي ايران با جهان نشان داده كه اميد است با محوريت موضوع گردشگري عوايد اين صنعت نصيب ايران شود. گردشگري در وهله نخست در توليد ثروت و ايجاد اشتغال نقش بسزايي دارد. اگرچه مدام صحبت از دوري از اتكاي اقتصاد كشور به صنعت نفت مي‌شود اما ايران تاكنون نتوانسته اين شعار را محقق كند و اتكا به اقتصاد نفتي هرگاه كه قيمت نفت با نوسان مواجه شده ضربه هولناكي به كشور وارد كرده است. صنعت گردشگري مي‌تواند درآمد پايدار و مستمر براي كشور ايجاد كند. اما هنوز نتوانسته‌ايم راهكار جايگزين را به درستي انتخاب كنيم و به همين دليل نيز اقتصاد كشور همچنان ضعيف و نحيف مانده است. سال 95اما مي‌تواند سال رونق صنعت گردشگري باشد.

در 3ماه گذشته 15شركت سرمايه‌گذار خارجي از كشورهاي كره‌جنوبي، امارات متحده عربي، تركيه، مالزي و انگلستان به ايران آمده و علاقه خود را براي سرمايه‌گذاري در بخش هتل‌سازي ايران نشان داده‌اند. شرايط سرمايه‌گذاري خارجي در ايران فراهم شده و مديران و تصميم‌گيران بايد در داخل نيز شرايط سرمايه‌گذاري را فراهم كنند. هتل‌ها و همه بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت طي 40سال گذشته مستهلك شده‌اند و ايران نتوانسته در كورس جهاني گردشگري آنطور كه شايسته است حضور داشته باشد. در چنين شرايطي بايد منابع مالي كم‌بهره و درازمدت در اختيار سرمايه‌گذاران و بهره برداران تاسيسات گردشگري درنظر گرفته شود. احداث يك هتل متوسط دست‌كم نياز به 200ميليارد تومان سرمايه‌ دارد و سرمايه‌گذار خارجي نيز در وهله نخست نياز به تضمين سرمايه‌ دارد. بنابراين دولت بايد براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي تضمين سرمايه داشته باشد.

موانع سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران بايد مرتفع شود كه اگر چنين شود آن‌وقت مي‌توان شاهد رخدادهاي خوبي در صنعت گردشگري ايران بود. با ورود سرمايه‌گذاران خارجي، نيروهاي آموزش ديده نيز به سرعت به صنعت گردشگري و هتلداري ايران وارد مي‌شوند. براساس سند چشم‌انداز 20ساله تا پايان سال 1404بايد 20ميليون گردشگر به ايران وارد شوند. براي دستيابي به اين تعداد گردشگر بايد اتفاقات زيادي در كشور بيفتد. هر سال بايد 100هتل به تعداد هتل‌هاي ايران افزوده شود. براي تحقق اين چشم‌انداز اكنون بايد همه سازمان‌ها، بانك‌ها و مؤسسات دولتي و سازمان ميراث فرهنگي بسيج شوند. در اين شرايط كشور نيز نيازمند مدل پساتحريم است و در اين مدل مديران يا بايد نگاه خود را تغيير داده و با اهداف تعيين شده منطبق شوند يا آنكه با مديراني لايق و توانمند جايگزين شوند. چون دستيابي به اين ميزان گردشگر نيازمند مديريت بسيار قوي و ايجاد برجام داخلي در صنعت گردشگري است.

کد خبر 325287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha