«صنعت گردشگری ایران در ۲سال گذشته با رشد ۱۲درصدی مواجه شد.» این خبر را مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در آیین گشایش نمایشگاه گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته در قشم اعلام کرد.

گردشگری

آنطور كه معاون رئيس‌جمهور گفته است، نرخ رشد گردشگري ايران در حالي به اين رقم رسيده است كه نرخ رشد گردشگران ورودي جهان 4.6درصد است.

تحريم‌ها، كاهش درآمد نفتي در سال‌هاي گذشته و ركود ايجاد شده در اقتصاد ايران موجب شده بود تا بسياري از فعالان صنعت گردشگري در ايران از گردشگري ايران خداحافظي كنند و كار به‌جايي رسيد كه فروشگاه‌هاي عرضه موادغذايي و پوشاك در برخي نقاط كشور جايگزين آژانس‌هاي تعطيل شده گردشگري شوند.

مسعود سلطاني‌فر رشد 12درصدي گردشگري ايران را مرهون رويكرد مناسب دولت در حوزه گردشگري خوانده است.او حتي پيش‌بيني كرده است كه ايران در سال2016 يكي از نخستين مقاصد گردشگري جهان شود.

به‌گفته او با همين پيش‌بيني است كه يكهزار طرح گردشگري با اعتبار افزون بر 30هزار ميليارد تومان در كشور در حال اجراست. سلطاني‌فر همچنين به شمارش معكوس اجرايي شدن برجام اشاره كرد و گفت كه توسعه ايجاد شده پس از لغو تحريم‌ها و اجرايي شدن برجام به حوزه گردشگري كشور نيز راه مي‌يابد و حتي تلاش نمايندگان كنگره آمريكا براي محدوديت سفر به ايران نيز نمي‌تواند در روند توسعه كشور خلل ايجاد كند.

  • روس‌ها هدف خوب گردشگري ايران

چند روز پيش از آنكه مسعود سلطاني‌فر انتظار براي صفر شدن ساعت اجراي برجام را نويد بدهد، مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در سفر به مسكو تلاش كرد تا از تيره‌گي روابط ميان روسيه و آنكارا به نفع صنعت گردشگري ايران بهره بگيرد و روس‌ها را ترغيب كند به‌جاي سفر به تركيه و شرم‌الشيخ مصر در شرايط ناامن منطقه، ايران را به‌عنوان مقصد جايگزين درنظر داشته باشند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي كه همراه با يك هيأت گردشگري از ايران به مسكو رفته بود پس از رايزني با آژانس گردشگري فدرال روسيه به ايسنا اعلام كرده است كه ايران مي‌تواند درصد زيادي از 17ميليون گردشگر روس را كه عادت دارند سالانه 10روز تا 2 هفته به خارج از كشورشان سفر كنند را جذب سفر به ايران كند.

او گفته است كه رئيس آژانس گردشگري فدرال روسيه نيز ايران را مقصد امن گردشگران روس اعلام كرده و گفته است كه پيشنهاد لغو رواديد روسيه براي مسافران ايراني كه به‌صورت گروهي به آن كشور سفر مي‌كنند را به وزارت خارجه روسيه ارسال كرده است.

مرتضي رحماني موحد تأكيد كرده است كه ثروتمندان روسيه تمايل دارند با كيفيت عالي به ايران سفر كنند و قرار است بخش خصوصي فعال در مسكو مطالعات فوري در اين‌باره داشته باشد و ميزان هزينه‌كرد روس‌ها در ايران مشخص شود.

  • كاهش چشمگير تعداد مناطق نمونه گردشگري

اواخر هفته گذشته در حالي كه مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي در قشم نمايشگاه هتلداري را افتتاح مي‌كرد و مرتضي رحماني موحد در سفر به مسكو مسير سفر روس‌ها به ايران را هموار مي‌كرد، جلال تاجيك مديركل مناطق نمونه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در مراسم كلنگ‌زني يك منطقه نمونه گردشگري در رفسنجان، گردشگري را جايگزين خوبي براي نفت خواند.

او از اختصاص 15درصد بودجه مناطق نمونه گردشگري در سال‌جاري خبر داد. تاجيك همچنين گفت كه 1168منطقه نمونه گردشگري كه در دولت‌هاي نهم و دهم تصويب شده بود كمتر از 70منطقه در بازبيني انجام شده در دولت جديد به تصويب رسيده و نهايي شده است.

به گفته وي، 41منطقه نمونه گردشگري در كشور سال‌جاري به تصويب هيأت دولت رسيد كه 5‌منطقه با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حال شكل‌گيري است.

کد خبر 321679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha