همشهری آنلاین: محمود عباس روز چهارشنبه 18 مهر عقب‌نشینی کامل اسراییل از تمامی اراضی اشغال شده در سال 1967 را خواستار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، اظهارات محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در حالی بیان شد که تیم‌های مذاکره‌ کننده فلسطین و اسراییل در تلاش برای دستیابی به یک دیدگاه مشترک برای توافق‌نامه‌ صلح آتی در کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه هستند که قرار است ماه آینده در واشنگتن برگزار شود.

در حالی که اسراییل به دنبال به دست آوردن کنترل بخش‌هایی از کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس است، اظهارات عباس به نظر می‌رسد مرحله‌ای را از مذاکرات جدی و سخت تعیین می‌کند که انتظار می‌رود اقداماتی نظیر تبادل زمین و کنترل مشترک بر مکانهای مقدس را پیچیده سازد. 

عباس در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: فلسطینیان تشکیل یک کشور در ابعاد 6205 کیلومتر مربع از کرانه‌ باختری و نوار غزه را خواهانند.

این برای اولین بار است که رقم دقیقی از ابعاد زمین از سوی عباس ارائه می‌شود. عباس به شبکه‌ فلسطین تی‌وی گفت: ما 6205 کیلومتر مربع در کرانه‌ باختری و نوار غزه داریم و تمامی آنرا می‌خواهیم.

بر اساس اسناد مذاکره شده میان فلسطینی‌ها که به دست آسوشیتدپرس رسیده است، درخواست‌های فلسطین شامل تمامی نوار غزه، کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و مناطق کوچکی در نزدیکی دیوار حائل است.

عباس گفت که اظهاراتش با توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل عنوان شده و افزود: دیدگاه ما برای تشکیل یک کشور فلسطینی مستقل با حاکمیت کامل آب و منابع است.

میری ایسین سخنگوی دولت اسراییل نیز با خودداری از اظهار نظر در این باره گفت که نمی‌خواهد درباره‌ مذاکرات پیش داوری کند اما به نظر می‌رسد درخواست فلسطینی‌ها فراتر از آن چیزی است که اسراییل تمایل به ارایه‌ آن داشته باشد.

عباس گفت: بیانیه‌ مشترک کنفرانس بین‌المللی صلح باید تمامی مسائل و موانع پیش رو برای یک توافق‌نامه‌ی صلح نهایی را حل و فصل کند.

وی افزود: کنفرانس بین‌المللی باید شامل شش مساله‌ی اصلی باشد که شامل بیت‌المقدس، آوارگان فلسطینی، مرزهای فلسطین، شهرک‌های یهودی‌نشین، آب و امنیت باشد.

کد خبر 33681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز