همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های مختلف موضوع گرد و غبار و ضرورت همکاری بین‌المللی در این زمینه را در حاشیه دومین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA)در نایروبی کنیا، پیگیری کرد.

گرد و غبار و طوفان‌های شن محور اصلی برنامه‌های ابتکار در نایروبی

به گزارش ایرنا، دومین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA) با حضور 2500 نفر از نمایندگان بیش از 175 کشور عضو سازمان ملل متحد روز سوم خرداد ماه سال جاری در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP واقع در نایروبی کنیا با ابلاغ پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به UNEA_2 آغاز به کار کرد و تا هفتم خرداد ادامه داشت.

اولین برنامه در این زمینه برپایی، رویداد جانبی مقابله با گرد و غبار و طوفان‌های شن برای سیاره سالم و افراد سالم بود که با همکاری فنی ایران، مغولستان و یونپ برگزار شد، در این جلسه کارشناسان ایرانی، مغولستانی و دانشگاه آکسفورد نکات فنی مرتبط با مناطق بحرانی گرد و غبار را تشریح کردند.

  • ملاقات ابتکار با دبیراجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ملاقات با شمشاد اختر، دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) ضمن تشکراز تصویب قطعنامه گرد و غبار توسط اسکاپ بر ضرورت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در موضوع گرد و غبار تاکید کرد.

وی با اشاره به این که موضوعاتی همچون فرسایش و مدیریت خاک، اکوسیستم‌ها، تالاب‌ها، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوا در بحث جلوگیری از گسترش گرد و غبار حائز اهمیت است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در ایران کمیته فرابخشی را با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف محیط زیستی، آب، کشاورزی، جنگل و سایر بخش‌های مرتبط تشکیل داده و اکنون برنامه عملی برای مقابله با گرد و غبار بر اساس مطالعات علمی تهیه شده و آماده است.

معاون رییس جمهوری افزود: اما درگیری‌ها در منطقه، همکاری را بسیار کاهش داده و در مواردی غیرممکن ساخته است.

شمشاد اختر نیز در این دیدار با توجه به معضل موجود در زمینه گرد و غبار، پیشنهاد برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای با هدایت ایران و حضور کشورهای آسیا و اقیانوسیه را ارایه کرد که معاون رییس جمهور کشورمان در پاسخ گفت: نظر به آغاز کار مرکز مدیریت بحران و بلایای طبیعی اسکاپ در سپتامبر 2016 در تهران، می‌تواند همزمان این کنفرانس افتتاح و برگزار شود.

وی تاکید کرد: البته برگزاری کارگاه‌های آموزشی فنی برای دستیابی به راه‌حل‌های مختلف در خصوص گرد و غبار در این کنفرانس بسیار اهمیت دارد و همچنین لازم است سازمان‌های بین‌المللی مشارکت جدی در این امر داشته باشند.

  • ملاقات با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد

در جلسه دیدار ابتکار با اریک سولهایم، مدیر اجرایی جدید برنامه محیط زیست ملل متحد، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، ضمن تبریک انتخاب وی به این سمت و ابراز خرسندی از فصل جدید همکاری‌ها، مروری بر برنامه‌های مشترک ایران و یونپ داشت.

ابتکار با اشاره به تلاش‌های ایران به عنوان هماهنگ‌کننده همکاری‌های مرتبط با گرد و غبار در منطقه یادآوری کرد که جمهوری اسلامی ایران هدایت موضوع دو قطعنامه در مورد گرد و غبار را در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون اقتصادی - اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه را برعهده داشته است.

وی همچنین به سمینارهای مشترک محیط زیست، دین و فرهنگ با یونپ در گذشته اشاره کرد و با تاکید برامکان تداوم همکاری‌ها در جنبه‌های مختلف گفت: مرکز منطقه‌ای یونپ می‌تواند در ایران تاسیس شود، چنانچه اکنون سه مرکز منطقه‌ای بازل، رامسر و اکو در ایران است.

ابتکار همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران که در آن 400 فیلم خارجی از حدود 40 کشور شرکت کردند، حمایت از این رویداد هنری را از زمینه‌های مشترک همکاری دانست.

اریک سولهایم نیز در این جلسه اعلام کرد که با خرسندی آمادگی همکاری با ایران را دارد و موضوع استقرار دفتر منطقه‌ای یونپ در تهران را پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 335126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha