شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه برای نخستین بار تأیید کرد گروهی از نظامیان این کشور در جنوب یمن برای آنچه او «عملیات علیه القاعده» خواند، مستقر شده‌اند.

تصاویری از شهر بندری مکلا در جنوب یمن که در کنترل القاعده است

سخنگوي پنتاگون با اعلام اين خبر گفت، در هفته‌هاي اخير «شمار كمي» از نظاميان آمريكايي در كنار نيروهاي ائتلاف عربي براي بيرون راندن القاعده از بندر مكلا در جنوب يمن حضور داشته‌اند. همزمان گفته مي‌شود عمليات هوايي آمريكا در اين منطقه شدت گرفته‌است. به گفته اين مقام نظامي آمريكا، نظاميان آمريكايي به نيروهاي اماراتي كمك اطلاعاتي كرده‌اند.

در كنار نيروي نظامي، آمريكا به ائتلاف عربي كه مشغول جنگ در يمن است در زمينه سوخت‌رساني هوايي، عمليات جست‌وجو، برنامه‌ريزي و پزشكي هم كمك كرده‌است. نيروي دريايي آمريكا هم چند ناو جنگي در آب‌هاي يمن دارد كه ازجمله آنها يك كشتي جنگي آبي‌خاكي به نام يو‌اس‌اس باكسر و 2ناوشكن هستند.

در كنار اين اطلاعات رسمي كه پنتاگون درباره حضور نظامي آمريكا در خاك يمن منتشر كرده، منابع يمني هم از حضور 15بالگرد آپاچي و 5بالگرد بلك‌هاوك در جنوب يمن خبر داده‌اند.به‌دنبال انتشار خبر رسمي حضور نظامي آمريكا در خاك يمن، كميته عالي انقلاب يمن با صدور بيانيه‌اي از مقابله با نظاميان آمريكايي خبر داد.

در اين بيانيه آمده؛ مردم يمن توان مقابله با تروريسم و القاعده را كه مورد حمايت متجاوزان به خاك يمن است دارند و حضور نظامي امارات و آمريكا در جنوب يمن اقدامي در راستاي سياست و اهداف استعماري اين كشورهاست. بيش از يك سال از آغاز حملات عربستان و متحدانش تحت عنوان ائتلاف عربي به شهرهاي يمن مي‌گذرد.

اين حملات به بهانه قدرت گرفتن انصارالله (شيعيان حوثي) يمن بعد از استعفاي دولت عبدربه‌منصور هادي صورت گرفت و طي اين يك سال بيش از 10هزار نفر از مردم كشته و مجروح شده‌اند و نيمي از جمعيت 24ميليوني يمن آواره. همين ديروز صندوق كودكان سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد كه بيش از 10ميليون كودك يمني نيازمند كمك‌هاي فوري هستند.

شهرهاي يمن با زيرساخت‌ها و مناطق مسكوني و تاريخي‌اش زير حملات هوايي ائتلاف عربي به رهبري عربستان ويران شده‌اند و اين فقيرترين كشور جهان عرب با بحران انساني روبه‌رو شده‌است. اين عمليات نظامي يكساله كشورهاي عربي عليه يمن با حمايت نظامي و لجستيك كشورهاي غربي به‌ويژه آمريكا صورت گرفته و همين عمليات باعث قدرت گرفتن القاعده در مناطق جنوبي يمن شده‌است.

همزمان مذاكرات ميان گروه‌هاي يمني با حضور نماينده سازمان ملل در كويت از ديروز دوباره از سر گرفته شد. اين مذاكرات كه از 2هفته قبل آغاز شده، به‌دنبال خروج هيأت مورد حمايت عربستان براي چند روز تعليق شده‌بود. نماينده انصارالله در اين مذاكرات طرف مقابل را به كارشكني و بهانه‌گيري براي برهم زدن ميز گفت‌وگو متهم كرده‌است. نماينده سازمان ملل گفته‌است اين مذاكرات ممكن است چندين هفته طول بكشد و آنقدر ادامه مي‌يابد تا به نتيجه برسد.

کد خبر 333065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha