همشهری‌آنلاین: اولین محاکمه مردمی رژیم آل سعود به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی علیه مردم یمن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم ، برگزاری این دادگاه به شیوه دادگاه‌های جنگی و قوانین آن است.

خالد الصایدی ،خبرنگار این شبکه در صنعا در گزارشی در این زمینه افزود: آنچه که ديوان بین‌المللی کیفری  نتوانست انجام دهد، یمنی‌ها در این سالن کوچک انجام دادند. در این سالن قضات، وکلا و خانواده‌های قربانیان تجاوز سعودی ها حضور یافتند و منتظر آغاز اولین محاکمه مردمی با استفاده از شیوه دادگاه های جنگی و بر اساس قوانین این دادگاه هستند. رژیم آل سعود به همراه متحدان خود متهمان این دادگاه بوده که منتظر رای عادلانه ملت یمن هستند.

این دادگاه پرونده‌های مختلف جنایت سعودی‌ها را بررسی مي‌کند. قضات و حقوقدانان یمنی می گویند گذشت زمان باعث از بین رفتن اتهامات متجاوزان به یمن نخواهد شد. قرار است روز پنج شنبه  9 ارديبهشت بررسی این جنایات آغاز شود و در نهایت احکام قضایی صادر خواهد شد و به امضای ملت یمن خواهد رسید. یمنی ها با صدور این احکام تلاش می‌کنند دیگر دادگاه‌ها در عرصه بین‌المللی این راه را دنبال کنند چرا که عدالت جوهر وجود انسانیت است.

طلعت الشرجبی، فعال حقوقی یمنی گفت: در این دادگاه جنایات تجاوز به یمن، نسل کشی، استفاده از بمب های ممنوعه بین‌المللی و هدف قرار دادن آثار تاریخی و باستانی سوریه بررسی خواهد شد.

عبدالوهاب ناجی، وکیل یمنی گفت: این دادگاه به مثابه یادآوری برای جهان خواهد بود و باید جامعه بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری و ديوان بین المللی کیفری  درباره جنایات نسل کشی و جنایت علیه بشریت در یمن موضع گیری کنند.

خبرنگار این شبکه افزود: شاید گروه‌های یمنی از طریق مذاکرات سیاسی بتوانند به راه حلی برای پایان دادن به بحران این کشور برسند و در عین حال فعالان حقوقی یمنی می‌گویند قصاص جنایتکاران جنگی در یمن یک حق انسانی است و این توافق‌هاي سیاسی را نقض نمی کند.

کد خبر 331855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha