همشهری آنلاین: سخنگوی ائتلاف عربستان قرار داده شدن این ائتلاف در لیست سیاه توسط سازمان ملل را محکوم کرد و مدعی شد گزارش اعلام شده در این رابطه «متناقض» است.

سازمان ملل ائتلاف عربستان علیه یمن را به دلیل کشتار کودکان در لیست سیاه قرار داد

به گزارش خبرگزاری فارس، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه (دوم ژوئن) با اشاره به کشته شدن کودکان در حملات ائتلاف سعودی در یمن، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد.

در بیانیه نماینده دبیر کل در امور کودکان و درگیری‌های نظامی، آمده است: «بحران‌های نوظهور و در حال گسترش، تأثیری وحشتناک بر پسران و دختران داشته‌اند.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این بیانیه می‌افزاید: «به طور مشخص، وضعیت در یمن بسیار نگران‌کننده است. تعداد کودکان به کار گرفته شده در جنگ در مقایسه با سال 2014 پنج برابر شده و تعداد کودکان کشته و ناقص‌العضو شده، 6 برابر شده است.

سازمان ملل در این گزارش ائتلاف سعودی را مسئول 60 درصد موارد کشته شدن کودکان در جریان جنگ یمن دانسته است. بنا بر این گزارش، در یک سال گذشته، 785 کودک در درگیری‌های یمن کشته و 1168 نفر مجروح شده‌اند.

در این گزارش از معترضان یمنی و انصارالله هم به دلیل آنچه به کارگیری کودکان به عنوان سرباز، انتقاد شده است.

«لیلا زروگوی» نماینده سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های نظامی می‌گوید: «در چند مورد در درگیری‌ها، عملیات‌های هوایی منجر به شکل‌گیری وضعیت پیچیده‌ای شده که جان شمار زیادی از کودکان را گرفته یا آن‌ها را معلول کرده است.»

وی افزود: «در عین حال، به طرز فزاینده‌ای برای حمایت از نیروهای دولتی (حامیان عبد ربه منصور رئیس‌جمهور مستعفی) از گروه‌های نظامی متحد دولت و شبه‌نظامیان استفاده می‌شود و این گروه‌ها در برخی موارد کودکان را به کار گرفته‌اند.»

سازمان ملل می‌گوید از آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، بیش از 6400 نفر کشته شده‌اند و اکنون حدود 80% جمعیت یمن در وضعیت ناگواری به سر می‌برند.

  • اولین واکنش عربستان به درج ائتلاف سعودی در لیست سیاه

از سوي ديگر سخنگوی ائتلاف عربستان قرار داده شدن این ائتلاف در لیست سیاه توسط سازمان ملل را محکوم کرد و مدعی شد گزارش اعلام شده در این رابطه «متناقض» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف عربی حمله کننده به یمن گزارش سازمان ملل درباره این ائتلاف را محکوم کرد.

بر اساس گزارش «روسیا‌ الیوم»، عسیری در اولین واکنش به قرار دادن ائتلاف مذکور در لیست سیاه توسط سازمان ملل اعلام کرد: گزارش سازمان ملل متناقض است و تمامی جوانب را در نظر نگرفته است.

وی در ادامه گفت: سازمان ملل به موجب قعطنامه 2216، شریک این ائتلاف به شمار می‌رود.

عسیری در ادامه مدعی شد: مهمترین اهداف این ائتلاف حمایت از ملت یمن از جمله کودکان در مقابل اقدامات شبه‌نظامیان حوثی با تشکیل یک دولت مشروع بوده است که در جامعه بین‌الملل به رسمت شناخته شود و این همان چیزی است که قطعنامه 2216 بر آن تاکید دارد.

کد خبر 335845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha