همشهری آنلاین: منابع آگاه می گویند کمیسیون اروپا از بیم پشت پا زدن ترکیه به توافق استرداد مهاجرین، به شرط تکمیل استانداردهای لازم، تردد اتباع ترک به حوزه شنگن را برای سفرهای کوتاه آزاد خواهد کرد.

چراغ سبز اتحادیه اروپا برای آزادی تردد اتباع ترکیه به حوزه شنگن

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آگاه در گفتگو با خبرگزاری «بی بی سی» گفته اند که کمیسیون اروپا قرار است در روز چهارشنبه هفته جاری موافقت مشروط خود را با طرح لغو روادید سفر اتباع ترکیه به کشورهای حوزه شنگن اعلام کند.

این اقدام در راستای عمل به تعهدات قید شده در توافق استرداد مهاجرین است که برای مهار سیل مهاجرت از مسیر دریای اژه بین ترکیه و اتحادیه اروپا حاصل شد.

طبق این توافق، اتحادیه اروپا در ازای هر شهروند سوری که به ترکیه بازمی گرداند یک شهروند سوری را که از راه های قانونی درخواست پناهندگی داده است، از این کشور خارج خواهد کرد.

برخورداری ترکیه از حق تردد آزادانه در حوزه شنگن مستلزم رعایت ۷۲ شرط تا ضرب الاجل چهارم ماه میلادی می بود که همه آنها به طور کامل برآورده نشده اند. با این حال، اتحادیه اروپا می ترسد که مبادا عدم پذیرش خواسته ترکیه موجب برهم خوردن توافق استرداد مهاجرین شود.

آزدادی بیان، محاکمه عادلانه زندانیان، بازنگری قانون مبارزه با تروریسم و رعایت حق اقلیت های مذهبی و قومی تنها بخشی از معیارهایی است که ترکیه حتی برای تردد مشروط به کشورهای حوزه شنگن آن هم برای سفرهای کوتاه ملزم به کسب آنها است. با این حال اتحادیه اروپا زیر فشار افکار عمومی که خواهان مهار بحران مهاجرت هستند، مجبور به کنار آمدن با دولت آنکارا است.

کد خبر 332698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha