دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

اگر بیش از ۶ دهه قبل جامعه آهن و زغال اروپا برای اتحاد کشورهای اروپایی در دوران جنگ سرد تشکیل شد تا کلید جامعه اقتصادی اروپا و پس از آن تشکیل اتحادیه اروپا زده شود اکنون اروپا با ادامه آتش بحران اقتصادی بار دیگر دارد کابوس تکه‌تکه شدن و جدایی را به یاد می‌آورد.

 اعتراض‌های گسترده و درگیری با نیروهای پلیس بود

يونان بار ديگر به‌خاطر تصويب مجموعه‌اي از اصلاحات مالياتي و حقوق بازنشستگي در راستاي طرح‌هاي رياضت اقتصادي شاهد اعتراض‌هايي تمام عيار بوده كه با مداخله پليس و شليك گاز اشك‌آور به خشونت و نبرد در خيابان‌ها كشيده شد. الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان با شعارهاي ضدرياضت اقتصادي رأي مردم اين كشور را به‌دست آورد و به قدرت رسيد اما او هم حالا مجبور شده مسير مقام‌هاي گذشته را برود. سيپراس پس از كشمكش زياد با اتحاديه اروپا و نهادهاي جهاني توافقي براي دريافت سومين بسته كمك‌هاي مالي بين‌المللي از سال ۲۰۱۰ را امضا كرده بود.

وضع قوانين جنجالي رياضتي مي‌تواند راه را براي دريافت كمك مالي بيشتر توسط دولت يونان را فراهم كند و به اين كشور امكان دسترسي به يك قسط 5ميليارد دلاري ديگر از اتحاديه اروپا را بدهد. صندوق بين‌المللي پول و نهادهاي اروپايي خواستار اجراي تدابير رياضتي بيشتري از سوي يونان براي كاهش ۴ميليارد يورو ديگر از هزينه‌هاي دولتي بودند.

معترضان اما با مشكلات معيشتي خود اعتقاد دارند كه يونان ديگر تاب تحمل دور تازه‌اي از تدابير رياضتي را ندارند. پارلمان يونان پس از 2روز بحث اصلاحات مربوط به مقررات بازنشستگي و مالياتي كه با مخالفت گسترده مردم اين كشور مواجه بوده را تصويب كرد. الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان و رهبر حزب چپگراي سيريزا، براي تصويب طرح‌هاي جديد رياضتي به اكثريت كوچك ائتلاف حاكم متوسل شد.

براساس اين اصلاحات، حقوق بازنشستگي كاهش خواهد يافت و ماليات تأمين اجتماعي و ماليات طبقه متوسط و پردرآمد افزايش خواهد يافت. اتحاديه‌هاي تجاري هسته اصلي اعتراض‌ها هستند و 3روز اعتصاب عمومي شبكه حمل‌ونقل عمومي را فلج كرده است. اين اعتراض‌ها باعث اختلال در فعاليت دولتي شده و خشم مردم از سياست‌هاي اتحاديه اروپا را بيشتر كرده است.

اين خشم تنها مختص يونان نيست و براساس يك نظرسنجي نزديك به نيمي از رأي‌دهندگان در 8كشور بزرگ اتحاديه اروپا مي‌خواهند همانند انگليسي‌ها قادر باشند تا درخصوص ماندن يا خروج از اتحاديه اروپا رأي دهند. نظرسنجي صورت گرفته توسط پايگاه Ipsos-MORI نشان داد، 45درصد از 6هزار نفري كه در بلژيك، فرانسه، آلمان، مجارستان، ايتاليا، لهستان، اسپانيا و سوئد در اين نظرسنجي شركت كرده‌اند، مي‌خواهند تا خودشان به ماندن يا خارج شدن از اتحاديه اروپا رأي دهند و اگر چنين شانسي به آنها داده شود، يك سومشان خواستار خروج از اتحاديه اروپا هستند. ميزان رأي در حمايت از خروج احتمالي از اتحاديه اروپا در ايتاليا و فرانسه 48و 41درصد و در لهستان و اسپانيا 22و 26درصد است.

در ايتاليا حزب ضد‌ساختارگراي «جنبش پنج ستاره» به دومين حزب سياسي بزرگ اين كشور تبديل شده و خواستار خروج از منطقه يورو است. حزب راست افراطي «جبهه ملي» فرانسه هم خواسته مشابهي دارد. نظرسنجي آنلاين Ipsos-MORI نشان مي‌دهد كه 49درصد از مردم در 8كشور بزرگ اتحاديه اروپا عقيده دارند كه مردم انگليس در رفراندوم 23ژوئن به خروج از اتحاديه اروپا رأي مي‌دهند.

کد خبر 333361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha