همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۵ آوریل (۱۷ فروردین) اعلام کرد که شهروندانش بیش از ۲۷ میلیارد دلار در سال صرف مواد مخدر و سایر داروهای غیرمجاز کرده‌اند و هشدار داد که سلول‌های تروریستی ممکن است هزینه برخی از فعالیت‌هایشان را از راه معامله این مواد تامین کنند.

Eu drug

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس این گزارش کانابیس حدود ۳۸ درصد از بازار عمده‌فروشی داروهای غیرمجاز را با داد و ستدی  حدود ۱۰.۶ میلیارد دلاری تشکیل می‌دهد. هروئین با حجم دادوستد ۷.۷ میلیارد در سال در رده دوم قرار می‌گیرد.

راب وین‌رایت، رئیس اوروپول (پلیس اروپایی) گفت گرچه شواهد محکمی درباره رابطه مستقیم میان مواد مخدر و حملات خشونت‌بار وجود ندارد، اما به گفت او معاملات مواد مخدر «با سایر اشکال جرايم و حتی تروریسم آمیخته شده است که بیانگر تهدیدی عمده» برای این بلوک ۲۸ کشوری است.

«گزارش بازار مواد مخدر ۲۰۱۶» می‌گوید با اینکه سایر منابع درآمد بیشتر در اختیار گروه‌های افراطی قرار دارند، «برخی از این گروه‌ها ممکن است فعالیت‌هایشان را از طریق معامله و قاچاق مواد مخدر تامین کنند.»

این گزارش همچنین می‌گویند معامله مواد مخدر را می‌توان به عنوان «دروازه‌ای به سوی رادیکال شدن» شمرد، چرا که مجرمان مواد مخدر در زندان به عقاید رادیکال گرایش پیدا می‌کنند.

مقامات اتحادیه اروپا به پیوندهایی میان این معاملات و حملات اخیر افراطی‌ها اشاره کرده‌اند، اما وین‌رایت گفت که هیچ شاهدی درباره رابطه مستقیم میان این دو وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، معاملات مواد مخدر با حجم سالانه ۲۴ میلیارد دلاریش یکی از ویرانگرترین نیروها در اروپا است.

در این گزارش آمده است: «تاثیرات بازار مواد مخدر بر جامعه به همان اندازه عظیم و فراتر از آسیب‌های خود مصرف مواد مخدر است. این تاثیرات درگیر شدن در سایر فعالیت‌های مجرمانه و تروریسم را هم در برمی‌گیرد.»

کد خبر 329634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha