سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی تهدید ترکیه علیه اتحادیه اروپا درباره لغو توافقنامه مربوط به آوارگان، رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه در واکنشی تند گفت: به خاطر ترکیه اصول خود را کم ارزش نمی‌کنیم.

 مشاجره اتحادیه اروپا با ترکیه تشدید شد

به گزارش ایرنا، رسانه های تركیه روز سه شنبه در خبری فوری سخنان ژان كلود يونكر رئیس كمیسیون اروپا رامنتشر كردند.

به نوشته خبرگزاری دوغان، وی در نطق افتتاحیه امروز خود در مجلس نمایندگان شورای اروپا گفت: تركیه برای كسب صلاحیت گردش شهروندان آن كشور بدون روادید در كشورهای عضو اتحادیه اروپا باید همه شرایط لازم را به جا آورد.

وی اضافه كرد: اتحادیه اروپا اصولی دارد كه نمی تواند به خاطر تركیه آنها را نادیده بگیرد.

این در حالیست كه وزیر امور خارجه تركیه روز دوشنبه گفته بود: اگر اتحادیه اروپا به قول های خود درباره كمك های مالی و لغو روادید ورود شهروندان تركیه پای بند نماند، توافقنامه بر سر آوارگان پایان یافته تلقی خواهد شد.

توافق اخیر اتحادیه اروپا و تركیه برای بازگرداندن آوارگان و مهاجران خارجی در مقابل كمك 3 میلیارد دلاری آن اتحادیه به تركیه و سفر شهروندان تركیه به اروپا بدون نیاز به ویزا هم در داخل تركیه و هم در اتحادیه اروپا دچار چالش شده است.

نمایندگان احزاب سیاسی مخالف تركیه مدعی هستند كه امكان اجرای لغو روادید ورود شهروندان تركیه به كشورهای عضو اتحادیه اروپا تا ماه ژوئن آینده (خرداد و تیر) ممكن نخواهد بود.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه تركیه عصر دوشنبه در مجلس این كشور با استیضاح نمایندگان رو به رو شد و توضیحاتی ارایه داد.

وزیر خارجه تركیه گفت: آنكارا خواهان پایان یافتن فاجعه آوارگان، سفر شهروندان تركیه به اروپا بدون نیاز به ویزا و اصلاحات اتحادیه اروپا در قانون عضویت تركیه در وحدت گمركی است و اگر قانون تردد آزادانه اتباع تركیه در اروپا تصویب نشود، آنكارا خود را ملزم به اجرای توافق بر سر آوارگان نخواهد دانست.

بر اساس توافق تركیه و اتحادیه اروپا، آنكارا همه مهاجران خارجی به اروپا را كه از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند، در مقابل اروپا نیز آن دسته از آوارگان سوری را كه مستقیم از تركیه آمده اند، قبول خواهد كرد.

تركیه در قراردادی كه اواخر نوامبر به امضا رساند، به اتحادیه اروپا قول داد تا در برابر دریافت كمك مالی 3 میلیارد یورویی، برای جلوگیری از ورود مهاجران خارجی به اروپا تلاش بیشتری انجام دهد؛ اروپا نیز قول تسریع در مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا و لغو روادید ورود شهروندان تركیه تا پایان ماه ژوئن آینده را داده است.

کد خبر 331189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha