یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

درحالی‌که هزاران نفر از مردم انگلیس در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت در خیابان‌های لندن دست به راهپیمایی زده‌اند، اعتراض‌های کارگری علیه دولت فرانسه هم با گذشت ۲ هفته رنگ و بوی مدنی و اجتماعی گرفته تا دامنه اعتراض علیه دولت‌های اروپایی رفته‌رفته گسترده‌تر شود.

تججمع مردمی اروپا

حدود 150هزار نفر از شهروندان انگليسي با تجمع در لندن، اقدامات رياضتي دولت را محكوم كرده و خواستار تغيير در سياست‌هاي دولت شدند. معترضان مبالغ بالاي درماني را به ضرر شهروندان اين كشور دانسته‌اند. آنها همچنين اعلام كرده‌اند كه سياست‌هاي رياضت اقتصادي دولت انگليس به از بين رفتن نظام آموزشي اين كشور منجر شده و به‌خصوص به ضرر كارگران پيش رفته است.

اعتراض‌ها در لندن پس از آن آغاز شد كه در ميان اسناد افشا شده از شركت حقوقي پانامايي موساك فونسكا، نام پدر ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس، نيز ديده شد. موساك فونسكا متهم است به ثروتمندان، سياستمداران و تبهكاران در كشورهاي مختلف جهان كمك مي‌كرده با ثبت شركت‌هاي فراساحلي فرار مالياتي و پولشويي كنند.

كامرون متهم شده كه از شركت پدرش عوايدي به‌دست آورده است. نخست‌وزير انگليس در مقابل اعلام كرد كه بخشي از سهام صندوق هلدينگ بليرمور متعلق به او بوده اما پيش از رسيدن به نخست‌وزيري آنها را فروخته است. او تحت فشارها هفته گذشته در اقدامي بي‌سابقه اسناد شخصي مالياتي‌اش را منتشر كرد اما علني شدن سند دريافت 200هزار پوند به‌عنوان هديه از مادرش، شرايط او را وخيم‌تر كرده است. رسانه‌هاي انگليس گزارش داده‌اند كه اين مبلغ براي فرار از ماليات بر ارث به‌حساب كامرون واريز شده است. معترضان انگليسي كه اكنون خواستار استعفاي كامرون هستند، معتقدند سياست‌هاي رياضتي دولت و ماليات‌هاي بالا تنها براي مردم اين كشور وضع شده و دولتمردان انگليسي با ترفندهاي مختلف اقدام به فرار مالياتي مي‌كنند.

از سوي ديگر اعتراض‌هاي كارگري در سراسر فرانسه كه از 2هفته پيش به راه افتاده بود، طي هفته اخير با پيوستن گروه بزرگي از جوانان اين كشور به اعتراضي مدني و اجتماعي تبديل شده و جان تازه‌اي گرفته است. اعتراض‌هاي اوليه كه به زد و خورد با نيروهاي پليس در پاريس منجر شد، با شكل‌گيري جنبشي موسوم به «شب بيداري» در سطح شبكه‌هاي اجتماعي به‌خصوص توييتر اكنون فراگيرتر شده و غيراز پايتخت، به برخي ديگر شهرهاي فرانسه نيز كشيده شده است.

طي اين مدت، هزاران نفر از مردم و به‌خصوص جوانان پاريسي از نخستين ساعات شب در ميدان جمهوري در مركز پاريس تجمع كرده و تمام شب را بيرون مانده‌اند. شبكه الجزيره گزارش داده كه اين جنبش در مقياس كوچك‌تر در اعتراض به سياست‌هاي اجتماعي دولتي، در كشورهاي بلژيك، آلمان و اسپانيا نيز آغاز شده است. برخي رسانه‌ها اين جنبش را با جنبش گسترده مردم آمريكا در سال 2011موسوم به «جنبش اشغال وال‌استريت» مقايسه كرده‌اند. نام حدود 140چهره سياسي در جهان در اسناد پاناما ديده مي‌شود كه يا خود يا خانواده هايشان در پولشويي و فرار مالياتي دخيل بوده‌اند. افشاي اين اسناد، استعفاي چهره‌هاي سياسي در برخي كشورهاي اروپايي ازجمله اسپانيا و ايسلند را به‌دنبال داشت. افشاي اين اسناد اكنون به نقطه شروع اعتراض‌هاي مردمي عليه سياست‌هاي دولت‌هاي اروپايي تبديل شده است.

کد خبر 330946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha