«مواد‌مخدر نخستین آسیب کشور و دومین عامل مرگ‌ومیر پس از تصادف در ایران است.»

 اين خلاصه همه حرف‌هاي مهمي بود كه قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر عصر پنجشنبه گذشته در آسيب شناسي مواد‌مخدر مطرح كرد. هرچند عليرضا جزيني جزئيات اين آمار را اعلام نكرد اما با تأكيد بر اينكه اساسا مرجع اصلي اعلام آمار مصرف مواد‌مخدر ستاد كل مبارزه با مواد ‌مخدر است، ضمن غيرقابل استناد دانستن آمار اعلامي از سوي وزارت علوم درباره اعتياد دانشجويان، به خبرگزاري خانه ملت گفت: «6.2 درصد دانشجويان كشور معتاد هستند و مخدر گل بيشترين ماده مصرفي دانشجويان است.

افزايش مصرف مواد‌مخدر محرك در ميان دانشجويان به‌دليل باورهاي غلط در مصرف مخدرهاست. توصيه‌هاي اشتباه مبني بر اينكه اين مواد اعتيادآور نيست سبب افزايش مصرف شده اما مقدمه اعتياد رواني به مصرف مواد محرك و روانگردان‌هاست.» او بعد هم اينطور از كوتاهي وزارتخانه‌هاي بهداشت و علوم در اين زمينه گلايه كرد: «ستاد استراتژي پيشگيرانه را دنبال مي‌كند لذا وظايفي را براي وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت و درمان كه مرتبط با دانشجويان هستند، مقرر كرده و ما از اين اقدامات رضايت كامل نداريم.» جزيني اعتماد به نفس پايين، كاهش ارتباط بين فرزندان با والدين و پركردن خلأ ناشي از آن با دوستان، كاهش ميزان اعتقاد به باورهاي ديني، فشار دوستان براي مصرف و ناآگاهي از عواقب مصرف را از دلايل گرايش به مواد‌مخدر اعلام كرد و گفت: «باورهاي غلط سبب افزايش ورود زنان به چرخه اعتياد شده است. در چند سال گذشته 5درصد از مصرف‌كنندگان را زنان تشكيل مي‌دادند كه امروز اين رقم به‌واسطه استفاده از قرص‌هاي لاغري و برخي قرص‌هاي حاوي آمفتامين به 01درصد رسيده است.»

6 ميليون ايراني در مجموع و به صورت مستقيم يا غيرمستقيم درگير پديده اعتياد هستند.

92 درصد از نگراني مردم مربوط به مواد‌مخدر است و ساير آسيب‌ها مانند بيكاري در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

21 هزار جانباز و 6هزار و 006شهيد بخشي از كارنامه ايران در حوزه مبارزه با مواد‌مخدر هستند.

7 هزار تن مواد‌مخدر به‌طور سالانه در افغانستان توليد مي‌شود كه 51هزار تن آن دپو شده و 03درصد آنها هم وارد ايران مي‌شود.

  • كشته‌هاي اعتياد و تصادف

در نيمه نخست سال‌جاري 1470نفر بر اثر سوءمصرف مواد‌مخدر جان خود را از دست دادند. فقط در شهريور امسال 279نفر بر اثر اعتياد در كشور جان باخته‌اند. البته اين آمار مربوط به مرگ مستقيم به‌دليل اعتياد است و مربوط به سوءمصرف مواد مي‌شود و اين جزئيات آمار مرگ‌هاي غيرمستقيم را نشان نمي‌دهد.اين در حالي است كه در نيمه اول سال94، نزديك به 9هزار نفر در حوادث رانندگي كشته شده‌اند.

کد خبر 319317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha