چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کاشت گیاه ماری‌جوانا در داخل گلدان‌های خانگی برای مصارف شخصی هشدار داد.

کشت ماری جوانا در گلدان

سعيد صفاتيان با بيان اينكه سال‌هاست عده‌اي حشيش يا شاهدانه را براي مصارف شخصي در گلدان‌ها كشت مي‌كنند، به خبرگزاري فارس گفت: اين ماده افيوني در گروه روانگردان‌ها محسوب مي‌شود و قلب، كليه و ريه را تحت‌تأثير قرار داده و باعث ايجاد مشكلات عروقي مي‌شود. اين گياه به‌دليل اينكه قابل شناسايي نيست در گلدان‌ها مشاهده مي‌شود درصورتي كه اين گياه به اندازه 50سانتي‌متر رشد مي‌كند و داراي برگ‌هاي ريزي است كه گل هم ندارد. البته نوعي از اين گياه به‌صورت صمغ در بازار وجود دارد كه تأثير آن حدود 150برابر از حشيش بيشتر است و به‌صورت پودر يا روغن در حشيش استفاده مي‌شود.

همزمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام كرد كه در ايران طي يك دهه گذشته تغيير الگوي مصرف به سمت مواد صنعتي رخ داده و هم‌اينك 25تا 30درصد معتادان به سمت مواد صنعتي رفته‌اند. به‌گفته پرويز افشار، سخنگوي اين ستاد، كنترل اين مواد از طريق توليد آسان نيست و پيش‌سازهاي آن بسيار آسان است كه در صنايع كشاورزي و دارويي كاربرد دارند كه در آزمايشگاه كوچك به سمت توليد مواد‌مخدر تغيير جهت مي‌دهند. در همين حال حميد‌رضا صرامي از مشاوران ستاد با بيان اينكه 58درصد از معتادان كشور كمتر از 34سال سن دارند، گفت: 37درصد از معتادان كشور داراي مدرك فوق‌ديپلم، ليسانس، فوق ليسانس و دكتري هستند. 63درصد از معتادان متاهل هستند و وقتي همسر و فرزندان آنها درنظر گرفته شوند، حدود 6 ميليون نفر از وابستگان معتادان در معرض آسيب هستند. 92درصد از مردم ايران، اعتياد را به‌عنوان نخستين آسيب اجتماعي اعلام كرده‌اند.

کد خبر 342757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha