مدیرکل محیط زیست استان مرکزی هشدار داد: در حالی که کار بهره‌برداری از مواد معدنی سولفات سدیم در قالب شرکت املاح معدنی ایران تحت پوشش تأمین اجتماعی به صورت محدود از ذخایر معدنی این منطقه انجام می‌شود، هرگونه بهره‌برداری جدید از منابع معدنی کویر میقان به معنی نابودی آن است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر صدوق با هشدار نسبت به اقدام اخیر وزارت صنایع و معادن در صدور دستورالعمل بهره‌برداری از منابع کانی سولفات سدیم در منطقه کویر میقان نسبت به تخریب تدریجی این منطقه طبیعی هشدار داد و افزود: طبق آیین‌نامه معاملات دولتی در منطقه کویر میقان مساحتی به وسعت 145.7 کیلومتر مربع توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با ذخیره 46 میلیون تن ماده معدنی کشف شده که قرار است مزایده بهره‌برداری از آن اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: درصورت تصویب طرح واگذاری متعدد حوزه معدنی سولفات سدیم کویر میقان اراک را از طریق مزایده در کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست دولت، تالاب بین‌المللی میقان که زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری است به شکل جدی در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی افزود: از دهه 60 حوزه غنی سولفات سدیم در این تالاب میقان کشف و بهره‌برداری غیراصولی اثرات نامطلوب بر ارتباط اکولوژیکی و هیدرولوژیکی منطقه داشته و با اعتراض تشکلهای غیردولتی زیست‌محیطی و مردم همراه بوده و پتانسیل گردشگری منطقه را کاهش داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تشکل‌های غیردولتی زیست‌محیطی و منابع طبیعی نیز باید به وظیفه خود در جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی در کویر میقان به میدان بیایند، گفت: شورای شهر و شهرداری به‌عنوان دو نهادی که باید مدافع آبادانی و سالم‌سازی و حفظ محیط شهر باشند اکنون به‌عنوان مدعی بر سر تصاحب امتیاز بهره‌برداری با سازمان صنایع ومعادن رقابت دارند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به آلودگی هوای اراک وغبارآلود بودن هوای شهر به افزایش میزان دود و مه درصورت بهره‌برداری بیشتر و راه‌اندازی شرکت‌های جدید در کویر میقان اشاره کرد و گفت: اراک جزء 8 شهر آلوده کشور به‌ لحاظ هوا شناخته شده ‌است و تالاب میقان در نقش میکروکلیمای منطقه کارکرد دارد که درصورت افزایش شرکت‌های بهره‌بردار بی‌ضابطه معدنی، منجر به پدیده خطرناک دود و مه و به مخاطره افتادن سلامت ساکنان شهر به ‌خاطر تشدید آلودگی هوا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کشور وظیفه سازمان محیط زیست است و قوانین هم بر این وظیفه تصریح دارد، اما با وجود این قوانین، گاهی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت شاهد اقدامی مغایر با قانون مجلس هستیم.

منطقه مرکزی کویر میقان با 50 هزار هکتار وسعت در 150کیلومترى شمال شرقى شهر اراک مساحت دریاچه بین 100 تا 110 کیلومتر مربع متغیر است.

محدوده دریاچه، از جهت اقلیمى، زمستان هاى معتدل دارد و سالانه پذیراى 12 هزار پرنده مهاجر است که مشهورترین آنها گونه نادر و زیبای درناست.

این پرندگان در سفر طولانى خود از نواحى سردسیر شمال به سرزمین‌هاى گرمسیر جنوب ایران، از نیمه دوم آبان تا اول دى ماه به این منطقه مى آیند.

کد خبر 33219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز