همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی درباره منطقه جولان سوریه را نگران کننده خواند و آن را مردود دانست؛ رایی که واکنش شدید نماینده این رژیم را به دنبال داشت.

 شورای امنیت ادعای رژیم صهیونیستی درباره جولان سوریه را مردود دانست

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه كابینه این رژیم در تاریخ 17 آوریل (29 فروردین) خطاب به آمریكا و روسیه و با هدف رساندن این پیام كه منطقه راهبردی جولان از هرگونه توافقی درباره آینده سوریه مستثنا خواهد بود، مدعی شد كه رژیم اشغالگر هرگز از ارتفاعات جولان عقب نشینی نخواهد كرد.

لیو جیه یی فرستاده چین در سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت پس از جلسه ای كه روز سه شنبه پشت درهای بسته برگزار شد گفت: اعضای شورا به صورت یكصدا ضمن ابراز نگرانی شدید درباره اظهارات اخیر اسراییلی ها درباره جولان تاكید كردند كه وضعیت این منطقه همچنان مانند قبل باقی می ماند.

وی اضافه كرد كه قطعنامه 497 این نهاد در سال 1981 تصریح می كند كه تصمیم وقت رژیم صهیونیستی مبنی بر اعمال قوانین خود در منطقه جولان، كان لم یكن است و از منظر بین المللی هیچگونه مبنای قانونی ندارد.

بیانیه روز گذشته شورای امنیت به تصویب همه اعضا رسید و این بدان معنی است كه 15 عضو این نهاد، از جمله آمریكا، كه همواره حامی سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی بوده است، این بیانیه را پذیرفته است.

دنی دانون سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با صدور بیانیه ای، موضع شورای امنیت را رد كرد و گفت: برگزاری نشست با این موضوع نشانه نادیده گرفتن كامل واقعیت در خاورمیانه است.

وی همچنین درباره این كه برخی حامیان رژیم صهیونیستی نیز از موضع شورای امنیت حمایت كرده اند، ابراز تاسف كرد و تصمیم شورای امنیت را درباره این رژیم اشغالگر 'غیرمنصفانه' خواند.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 جولان سوریه را اشغال كرد و در سال 1981 آن را ضمیمه دیگر مناطق اشغالی ساخت.

اقدام رژیم صهیونیستی در خصوص جولان تاكنون از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

تلاش های گذشته درباره حل و فصل مساله جولان با میانجی گری آمریكا بر مساله بازگرداندن جولان متمركز بوده است. در حال حاضر حدود 23 هزار صهیونیست در اراضی غصب شده از سوری ها در منطقه جولان ساكن هستند.

لیو (نماینده چین در سازمان ملل) تاكید كرد كه شورای امنیت خواستار حل و فصل مساله جولان است.

نیروهای صلحبان سازمان ملل هم اكنون در منطقه جولان حضور دارند. این هیات صلحبانی كه در سال 1974 مستقر شد، بر روند آتش بسی كه از جنگ سال 1973 در راستای خط جداكننده صهیونیست ها از سوری های ساكن جولان برقرار شد، نظارت می كنند.

صلحبانان سازمان ملل در نتیجه حمله گروه های تروریستی علیه دولت و ملت سوریه از برخی مناطق جولان خارج شده اند.

کد خبر 332031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha